معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: در حال حاضر دستگاه‌ها و تکنولوژی چاپ قرآن جمهوری اسلامی ایران به کشور وارد شده است و به احتمال قوی این قرآن در آینده نزدیک در ایران و با تجهیزات داخلی به چاپ می‌رسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چاپ قرآن جمهوری اسلامی گفت: با توجه به اینکه قرآن‌های موسوم به جمهوری اسلامی باید با کاغذ خاصی چاپ می‌شد و نیازمند تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ ویژه‌ای بود، به همین دلیل چاپ آن به چاپخانه‌های خارج از کشور سپرده شد.

وی با تأکید بر چاپ قرآن جمهوری اسلامی در داخل کشور و رسیدن به خودکفایی در این امر افزود: در حال حاضر دستگاه‌ها و تکنولوژی چاپ این نوع قرآن به کشور وارد شده است و به احتمال قوی این قرآن در آینده نزدیک در ایران و با تجهیزات داخلی به چاپ می‌رسد؛ ولی در عین حال کاغذ مناسب برای چاپ این قرآن به کشور وارد خواهد شد.

حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه در این راستا تعدادی از چاپخانه‌های بزرگ قرآن ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: در صورت حمایت از بخش چاپ باید اعتبارات مناسبی برای آن اختصاص یابد.

نظارت معاونت قرآن وزارت ارشاد بر قرآن‌هایی که در نمایشگاه عرضه می‌شوند

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نظارت بر ارائه قرآن‌ها در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: معاونت قرآن و عترت همراه با ستاد برگزاری این دوره از نمایشگاه، در این رویداد فرهنگی حضور می‌یابد و نظارت کامل بر مراکزی که باید مجوز لازم را برای توزیع قرآن‌های منتشر شده داشته باشند، انجام می‌دهد و این موضوع هم‌اکنون در دست پیگیری است.

گفتنی است که بنا بر تصمیم معاونت بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری، مقرر شد که همه سازمان‌های مرتبط با چاپ قرآن، به همگرایی واحدی در چاپ مصحف شریف جمهوری اسلامی برسند و قرآن‌هایی را برای کشورهای اسلامی بنا به رسم‌الخط و رسم‌الاملاء آنها به چاپ برسانند؛ از این رو مرکز طبع و نشر قرآن کریم در تهیه و تولید فایل الکترونیک آن نقش داشته و چاپ و توزیع آن توسط سازمان‌هایی انجام می‌شود که در امور بین‌الملل فعال هستند.

از سوی دیگر در رابطه با ارائه قرآن‌های مغلوط در نمایشگاه کتاب تهران باید گفت که در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، قرآن‌های متعددی عرضه شده بودند که دارای اغلاط بوده و یا فاقد مجوز نشر بودند.