با توجه به قانونی که در رابطه با معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی تصویب شده است، مؤسسات قرآنی که از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز دریافت کرده‌اند، حتما باید جهت بهره‌مندی از قانون معافیت مالیاتی باید از کانال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بحث معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد در سطح کشور، یکی از موضوعات مهمی است که دغدغه فعالیت مؤسسات قرآنی محسوب می‌شود که این قانون در نشست علنی مجلس شورای اسلامی که یکشنبه 25 اسفند‌ماه 1392برگزار شد، نمایندگان در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با بند 37 این لایحه، موافقت کردند و براساس این امر مؤسسات قرآنی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند از مالیات معاف می‌شوند.

اما یکی از موضوعاتی که در این مورد به آن توجه نشده این است که مؤسساتی که دارای مجوز فعالیت از سازمان تبلیغات اسلامی هستند باید چگونه و با چه شرایطی از این معافیت بهره‌ ببرند؟

در این نشست نمایندگان با پیشنهادی مبنی بر اصلاح بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم موافقت کردند که براساس آن در بند (ل) ماده (139) قانون بعد از عبارت «مطبوعاتی» کلمه «قرآنی» اضافه شد و بر اساس آن همه نهاد‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط از مالیات معاف شدند.

در این رابطه خبرگزاری ایکنا به گفت‌وگو با حسین بهبودی، مسئول امور مؤسسات و استان‌ها سازمان دارالقرآن‌الکریم پرداخت و وی در رابطه با اینکه آیا این معافیت مالیاتی شامل مؤسسات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی می‌شود، گفت: برخی از مؤسسات قرآنی پیش از تصویب این قانون با تمامی سختی‌هایی که وجود داشت از این معافیت استفاده می‌کردند اما با تصویب این قانون که کلمه «قرآنی» به بند «ل» ماده 139 اضافه شده این است که مؤسسات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذیربط از این معافیت بهره‌مند می‌شود که مؤسسات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی نیز به‌عنوان دستگاه‌های ذیربط می‌توانند از این معافیت بهره ‌ببرند.

اعتراض نمایندگان به عدم وجود نام سازمان تبلیغات اسلامی در بند معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی

وی اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی به واسطه اعتراض نمایندگان به اینکه بیش از 2 هزار مؤسسه قرآنی تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند و باید آنان نیز به نحو شایسته از این معافیت بهره‌مند گردند و مقرر کرد در جلسه علنی که برگزار خواهد شود، این بند اصلاح و نام سازمان تبلیغات اسلامی مشاخصا قید شود.

بهبودی تصریح کرد: در حال حاضر مؤسسات قرآنی چه ارشادی و چه تبلیغاتی از زمانی که آیین‌نامه اجرایی این قانون ابلاغ شود؛ با توجه به زمان تصویب قانون مؤسسات قرآنی که سال 93 باید به اداره دارایی جهت وضعیت مالیاتی خود مراجعه کنند با توجه به قانون، عملکرد سال 92 آنها هم مشمول این معافیت خواهند شد.

توجه به واژه‌ها در ارائه طرح‌ها

وی با بیان اینکه کسانی که در این زمینه زحمت می‌کشند، باید در واژه‌ها دقت کنند، بیان کرد: توجه و دقت در این زمینه‌ باعث پیشگیری از مشکلات بعدی خواهد شد و امید است تا در لوایح و قوانین بعدی با انجام کار کارشناسی بیشتر و بهره‌گیری از مشورت  فعالان قرآنی قوانین روشن‌تر و جامع‌تری داشته باشیم.

مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم افزود: تا پیش از تصویب این قانون بحث معافقت مالیاتی مؤسسات قرآنی به شکل مصرح در قانون وجود نداشت، در بند «ل» ماده 139 قانون که ویژه مؤسسات فرهنگی بود، برخی تعبیر به مؤسسات قرآنی هم می‌کردند و معافیت را اعمال می‌کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق ماده «2» دستورالعمل موضوع ماده «12» آیین‌نامه اجرایی ماده «139» قانون مالیات در مواردی که وزارت ارشاد اسلامی صدور مجوز فعالیت‌های فرهنگی را به هر دستگاهی تصویب کند، مجموعه‌هایی که آن دستگاه‌ها به آنها مجوز می‌دهد مشمول این معافیت مالیاتی می‌شدند که این آیین‌نامه اجرایی بند «ل» وجود دارد و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد اسلامی بسته شد، مؤسسات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی نیز از این ماده استفاده می‌کردند.

بهبودی اظهار کرد: مالیات برسود تعلق می‌گیرد، اگر بیش از 90 درصد مؤسسات قرآنی به چرخه قانونی کار آشنا بودند و اشراف داشتند و فرایند قانونی کار را به موقع انجام می‌دادند، فارغ از وجود معافیت مالیاتی، با توجه به اینکه این مؤسسات سود نداشته و یا سودشان بسیار پایین است، ناخودآگاه و طبق قانون و فارغ از بحث معافیت از پرداخت مالیات معاف می‌شدند، زیرا مؤسسات ما مؤسسات تجاری نیستند.

وی تصریح کرد: آنچه که مؤسسات را دچار مشکل کرده و می‌کند به دلیل این بود که این مراکز به تکالیف قانونی خود عمل نکرده، دفاتر قانونی تهیه نکرده و اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال نمی‌کردند و قانونا برای اداره دارایی، این حق به‌وجود می‌آمد تا مالیاتی برای این مراکز اعمال کند، که این مورد حتی در مورد داشتن معافیت نیز صادق است زیرا معافیت به شرط‌ و شروط‌ تحقق پیدا می‌کند.

رفع دغدغه مالیاتی مؤسسات قرآنی با اجرای قانون معافیت مالیاتی

بهبودی با اشاره به اینکه این قانون بسیار خوب بوده و نگرانی مؤسسات قرآنی را رفع می‌کند، گفت: آنچه که مدیران را دچار دغدغه کرد، حرف‌ها و شنیده‌ها از دیگران بود، که این مدیران در صورت انجام به موقع کارهای مالیاتی ناخودآگاه با توجه به اینکه درآمدزایی ندارند خود‌ به‌ خود یا از مالیات معاف می‌شوند و یا مالیات آنها به قدری کم خواهد بود که ارزش پیگیری این موارد را ندارد.

وی در ادامه با تأکید براینکه مدیران قرآنی باید تکالیف قانونی خود را به ‌موقع انجام دهند، اظهار کرد: با این وجود، این قانون به این معنی نیست که اینها تکالیف قانونی خود را انجام ندهند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر بیش از 2 هزار مؤسسه قرآنی فعال در کشور مجوز فعالیت خود را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرده‌اند و باید برای استفاده از این تسهیلات به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کرده و از طریق این کانال از این قانون استفاده کنند که این مورد خود جای تأمل دارد.

اصغر امیرنیا، مشاور اجرایی امور معاونت قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، با اشاره به اینکه معافیت مالیاتی پیش از این شامل مؤسسات فرهنگی می‌شد، گفت: مؤسسات قرآنی با اعلام درخواست مجوز خود در سه بخش آموزشی، تبلیغی و ترویجی و مشاوره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت می‌کنند.

وی در ادامه در رابطه با معافیت مالیاتی مؤسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: قبلا این معافیت شامل فعالیت مؤسسات فرهنگی می‌شد که طبق پیگری مسئولان با همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس و فراکسیون قرآن کریم مجلس، این بند اصلاح شد و با توجه به اینکه معاونت قرآنی آخرین مجموعه‌ای است که به استناد قانون اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده و پاسخگویی به استناد منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی به‌وزارت ارشاد واگذار شده است، کلمه قرآنی به این بند اضافه شد و مراکز آموزشی و مؤسساتی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفتند، می‌توانند از این قانون استفاده کنند. 

بهره‌مندی مؤسسات قرآنی تبلیغات از قانون معافیت مالیاتی با عبور از کانال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

امیرنیا اظهار کرد: قانون می‌گوید، مؤسسات قرآنی که از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز دریافت کرده‌اند، جهت بهره‌مندی از قانون معافیت مالیاتی باید از کانال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شوند.

مدیران مؤسسات قرآنی، مدیران عامل اتحادیه‌های استانی از نبود کلمه سازمان تبلیغات اسلامی در این بند ناراضی هستند و امید است که این بند در نشست علنی مجلی اصلاح شده و این مؤسسات قرآنی دغدغه‌ای در این رابطه نداشته و با آسودگی بیشتر به ارائه فعالیت‌های خود بپردازند.