رئیس شبکه قرآن و معارف سیما اظهار کرد: برنامه‌های نوروزی شبکه قرآن سیما متأثیر از ایام فاطمیه خواهد بود، البته این برنامه با محوریت ایجاد نشاط معنوی پخش می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسن گروسی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروزی این شبکه تلویزیونی که پیش از ظهر امروز، 18 اسفندماه برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های نوروزی در شبکه قرآن و معارف سیما از 28 اسفندماه شروع می‌شود که بر این اساس جدول پخش برنامه‌ها تغییر کرده و با توجه به ذائقه مخاطبان و با محوریت ایجاد نشاط معنوی در ایام نوروز دنبال می‌شود.
وی افزود: امسال به جهت تقارن ایام فاطمیه با ایام نوروز اکثر برنامه‌های شبکه قرآن متاثر از این مناسبت مهم است تا بتوانیم پیش از گذشته ویژگی‌های اخلاقی و شخصیت حضرت فاطمه(س) را بیان کنیم.

پخش ویژه‌برنامه تحویل سال نو در شبکه قرآن از ساعت 11 صبح
گروسی با اشاره به ویژه‌برنامه تحویل سال نو در شبکه قرآن سیما گفت: ویژه‌برنامه تحویل سال نو از ساعت 11 روز عید با آیتم‌های جذاب به روی آنتن می‌رود تا این برنامه یکی از پربینندترین برنامه‌های صدا و سیما در لحظه تحویل سال نو باشد.
وی ادامه داد: در ویژه‌برنامه تحویل سال نو شبکه قرآن اکثر مجریان شبکه قرآن که در سال جاری برنامه داشته‌اند، حضور دارند و همچنین میهمانان ویژه‌ای به این برنامه دعوت شد‌ه‌ا‌ند که تعدادی از این میهمانان برگزیدگان مسابقه تلویزیونی «اسرا» هستند و همچنین نفرات اول مسابقات سراسری قرآن و تعدادی از قاریان بین‌المللی نیز از میهمانان این ویژه‌برنامه خواهند بود که در این میان نادر طالب‌زاده، کارگردان مجموعه تلویزیونی «مریم مقدس»، ابوذر شیرودی فرزند شهید شیرودی، سردار محمد کوثری از فرماندهان دفاع مقدس و فاطمه حسینی‌علائی، حافظ روشندل از دیگر میهمانان این برنامه خواهند بود.

اجرای قطعه «حضرت مهتاب» در ویژه‌برنامه تحویل سال نو
مدیر شبکه قرآن سیما یادآور شد: همچنین در ویژه‌برنامه نوروزی شبکه قرآن سیما، حامد زمانی، خواننده ارزشی کشور قطعه «حضرت مهتاب» که در شأن حضرت فاطمه‌(س) است را اجرا می‌کند و تعدادی از گروه‌های تواشیح نیز در این ویژه‌برنامه، اجرا خواهند داشت و تعدادی از حافظان و قاریان نوجوان نیز در این برنامه میهمان مخاطبان شبکه قرآن خواهند بود.
وی با بیان اینکه در ویژه‌برنامه نوروز آیتم‌های جذاب از قاریان و مداحان طراحی شده است، گفت: دو نفر تازه مسلمان از کانادا و آمریکا نیز در این برنامه خواهند بود.
مدیر شبکه قرآن درباره دیگر برنامه نوروزی این شبکه تلویزیونی، گفت: در باکس ترتیل روزانه، یک ساعت به پخش ترتیل از حرم امام رضا(ع) می‌پردازیم، همچنین مستند «شگفتی‌های خلقت» با هدف تدبر در آفرینش نیز هر روز ساعت 7:30 پخش می‌شود.

«ارمغان» به معرفی سیره حضرت فاطمه(س) می‌پردازد
وی در ادامه افزود: «ارمغان» عنوان برنامه کوتاه سه‌ دقیقه‌ای است که به معرفی سیره حضرت فاطمه(س) می‌پردازد و این برنامه کوتاه هر روز 8:10 صبح از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود که کارشناسان این برنامه، از کارشناسان مورد اقبال در رسانه هستند.
وی با اشاره به باز‌پخش برنامه تلویزیونی «هم‌آوایی» در ایام نوروز اظهار کرد: به دلیل درخواست‌های زیادی که از مخاطبان دریافت کرده‌ایم، باز‌پخش برنامه «‌هم‌آوایی» را که در قالب گفت‌وگوی صمیمانه با قاریان و اساتید قرآنی است پخش می‌کنیم؛ حجج‌اسلام حاج ابوالقاسم، طباطبائی، سادات فاطمی، حسن ربیعیان و محمد‌جواد پناهی از قاریان و اساتید قرآنی حاضر در این برنامه هستند.
گروسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از سنت‌های حسنه که در نوروز در کشورمان جا افتاده موضوع بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس است تصریح کرد: اردوهای راهیان نور تاثیرات زیادی میان جوانان داشته است که بر این اساس در شبکه قرآن سیما، سه باکس طراحی شده و علاوه بر پوشش تصویری اردوهای راهیان نور، تمام دعاهای کمیل و ندبه که در ایام تعطیلات از اردوهای راهیان نور اجرا می‌شود، به طور زنده از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود.

هر روز دو باکس سخنرانی با محوریت ایام فاطمیه در شبکه قرآن
وی ادامه داد: همچنین دو باکس سخنرانی با موضوع ایام فاطمیه برای نوروز پیش‌بینی شده که هر روز ساعت 10 و 22:30 با سخنرانی آیت‌الله ناصری، حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا، استاد رحیم‌پورازغدی، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، حسین انصاریان و حجت‌الاسلام حسینی‌قمی پخش می‌شود.
مدیر شبکه قرآن درباره سایر برنامه‌های این شبکه تلویزیونی در ایام نوروز، گفت: مستند «ستارگان خاکی» از دیگر برنامه‌های نوروزی است که هر روز ساعت 10:30 و تکرار آن دو بامداد پخش می‌شود و موضوع اصلی این مستند، شهدا و نخبگان قرآنی هستند.
وی یاد‌آور شد: همچنین برنامه تلویزیونی «یاد خدا» همزمان با ایام نوروز هر روز ساعت 12 ظهر با محوریت فضائل اخلاقی به روی آنتن شبکه قرآن سیما می‌رود و برنامه «عروة الوثقی» که بیان احکام دینی است هر روز بعد از اذان ظهر از این شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد.

«روزنه» در ایام نوروز به تبیین شعار سال می‌پردازد
گروسی افزود: برنامه تلویزیونی «روزنه» نیز در دو بخش، میهمان مخاطبان شبکه قرآن سیما که هر روز از ساعت 11:45 و 18:30 به روی آنتن می‌رود و یک بخش از این برنامه به تبیین شعار سال که توسط مقام معظم رهبری بیان می‌شود، خواهد پرداخت.
وی در این بخش از صحبت خود به پخش سریال‌های نوروزی شبکه قرآن سیما اشاره کرد و عنوان کرد: سریال نوروزی «مریم مقدس» در 11 قسمت 50 دقیقه‌ای هر روز ساعت 17 پخش می‌شود؛ قبل از پخش این سریال باکس تفسیری آیت‌الله جوادی آملی با تفسیر سوره مبارکه «مریم» پیش‌بینی شده است.

پخش سریال‌های «گوهر جان»، «مریم مقدس» و «مثل من، مثل تو»
مدیر شبکه قرآن سیما در ادامه اظهار کرد: سریال «گوهر جان» نیز هر روز بعد از اتمام سریال «مریم مقدس» با موضوع عفاف و حجاب به روی آنتن می‌رود و سریال «مثل من، مثل تو» نیز از 28 اسفندماه هر روز از ساعت 21:30 پخش خواهد شد که این سریال نیز در 17 قسمت با رویکرد معرفی راه‌های تعامل نوجوانان با بزرگسالان پخش خواهد شد.
مدیر شبکه قرآن با بیان اینکه هر روز ساعت 14:30 تله‌فیلم‌های معنا‌گرا پخش می‌شود، افزود: «زیر نور ماه»، «طلا و مس»، «ملک سلیمان»، «رنگ خدا»، «یک تکه نان»، «اصحاب کهف»، «ابراهیم خلیل‌الله» و «اگر باران ببارد» از جمله این تله‌فیلم‌ها هستند.
وی درباره دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه قرآن گفت: از ابتدای شروع برنامه‌های نوروزی امسال مسابقه تلفنی «فردوس» را خواهیم داشت که این مسابقه نیز هر شب از ساعت 18 با مضامین قرآنی و معارفی پخش می‌شود.

«یار مهربان» به معرفی کتاب‌های دینی و عرفانی می‌پردازد
گروسی بیان کرد: برنامه «یار مهربان» عنوان برنامه 10 دقیقه‌ای در شبکه قرآن سیما است که این برنامه تلویزیونی نیز به معرفی کتب دینی و عرفانی از زبان استاد مختار‌پور می‌پردازد.
مدیر شبکه قرآن سیما افزود: «آرامش بهاری» از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه قرآن است که هر شب از ساعت 22 با محوریت تشویق و ترغیب به حضور در اماکن مقدس و امامزاد‌‌ه‌ها پخش می‌شود؛ پخش این برنامه تلویزیونی با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد بود.
وی در ادامه عنوان کرد: «سوگواره یاس نبوی» از دیگر برنامه‌های نوروزی است که این برنامه نیز در هشت قسمت 30 دقیقه‌ای پخش می‌شود و همچنین همزمان با ایام فاطمیه، ویژه‌برنامه‌های ایام فاطمیه که در سراسر کشور برگزار می‌شود، از شبکه قرآن سیما اطلاع‌رسانی و پوشش داده می‌شود که برنامه روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در میدان هفت تیر از جمله این برنامه‌ها است.
مدیر شبکه قرآن سیما درباره سایر برنامه‌های نوروزی گفت: مجموعه دروس آیت‌الله مشکینی، روزهای جمعه پخش می‌شود، همچنین برنامه هفتگی «روضه رضوان» که با محوریت عمره دانشجویی است در ایام نوروز پخش می‌شود.

حفظ دسته جمعی سوره «انسان» در ایام نوروز
وی یادآور شد: در ادامه طرح «السابقون» که سال گذشته اجرا شد، امسال در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور حفظ سوره مبارکه «انسان» را مورد توجه قرار می‌دهیم که این برنامه در قالب حفظ دسته جمعی سوره «انسان» پخش می‌شود.
گروسی افزود: تفسیر روزانه حجت‌الاسلام قرائتی نیز از دیگر برنامه‌های نوروزی است که این برنامه هر روز از ساعت 19:30 پیش از شروع برنامه «چشمه‌های جاری» با محوریت تفسیر سوره انسان پخش خواهد شد.
وی با اشاره برنامه «شب آسمانی» که در طول سال از شبکه قرآن سیما پخش شده است، گفت: این برنامه که 30 درصد از مخاطبان آن از اهل تسنن بودند، سیلی محکمی به گوش شبکه‌های وهابیت بوده است که تلاش داریم برای سال آینده این برنامه‌ها را با رویکرد قوی‌تر و با برداشتن خط قرمزهای پوشالی دنبال کنیم.
مدیر شبکه قرآن سیما افزود: برنامه «شب آسمانی» از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه قرآن سیما بوده که 93 درصد مخاطبان این برنامه اعلام کرده‌اند با دیدن این برنامه به طور کامل اغنا شده‌اند.