کارهای اجرایی راه‌اندازی بانک جامع اطلاعاتی و تشکیل شناسنامه برای فعالان قرآنی به‌همت اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور از ابتدای سال آینده در کشور آغاز می‌شود.

 

به‌ گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با توجه به اهمیت ساماندهی فعالیت‌های قرآنی، به‌ویژه مؤسسات، تشکل‌ها، محافل و خانه‌های قرآنی در سطح کشور طی جلساتی که در هیئت مدیره سومین دوره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور برگزار شده است، مهدی دستیاری، حافظ و قاری بین‌المللی قرآن به‌عنوان مدیرساماندهی و توسعه اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور انتخاب شد.
تشکیل شناسنامه فعالان قرآنی در بانک اطلاعاتی قرآنیان
این بخش با هدف تعامل با مدیران عامل استان‌ها و همفکری و ارتباط تناتنگ با یکدیگر جهت برنامه‌ریزی و اقدام برای ایجاد بانک جامع اطلاعاتی و تشکیل شناسنامه برای فعالان قرآنی شامل مؤسسات، تشکل‌های قرآنی، خانه‌های قرآن شهری و روستایی، اساتید، حافظان، قاریان، پژوهشگران و مدیران قرآنی به تفکیک استان‌ها و شهرستان‌ها با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر مؤسسات و اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها تشکیل شده است.
ارزیابی، شناسایی و نظارت بر اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها با هدف ساماندهی فعالان قرآنی و ایجاد بانک اطلاعات جامع قرآنیان، شناسایی و اولویت‌بندی فرصت‌ها به تفکیک شهرستان‌ها، پرداختن به سبک زندگی قرآنی در حوزه آموزش و پژوهش و توسعه این آموزش‌ها در مؤسسات قرآنی، ایجاد زمینه‌های لازم جهت ارتقای جایگاه صنفی اتحادیه مؤسسات قرآنی، ایجاد سامانه ارتباطی بین اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی کشور و افزایش همسانی فعالیت‌های اتحادیه مؤسسات قرآنی در کشور از برنامه‌های اولویت‌دار سومین هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور است.
طبق گفته حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل این اتحادیه، چندین کارگروه و معاونت در این اتحادیه ایجاد شده است که براساس آن نیرو‌های متخصص به کار گرفته خواهند شد.
شناسایی ظرفیت‌های قرآنی استان‌ها از اهداف ایجاد بانک قرآنیان کشور
طرح ساماندهی فعالان قرآنی اعم از حافظ، قاری، اساتید، مربیان، فعالان قرآنی مطرح و غیرمطرح و ... از اهم برنامه‌های در دست اقدام این اتحادیه است و اتحادیه در نظر دارد تا پس از ساماندهی این افراد در سطح شهرستانی و استانی، اطلس قرآنی کشور را عرضه کند تا همه نهادها و سازمان‌هایی که قصد برنامه‌ریزی در حوزه قرآن دارند، بتوانند از اطلاعات این اطلس بهره ببرند.
تشکیل گروه‌های استانی شناسایی فعالان قرآنی از ابتدای سال 93
مهدی دستیاری، مدیرساماندهی و توسعه اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در این رابطه گفت: چشم‌انداز این طرح در اتحادیه تدوین و تنظیم شده است و از ابتدای سال جدید سفرهای استانی تیم ساماندهی و توسعه جهت انجام اقدامات اولیه آغاز می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در هراستان جدا از اعضای هیئت مدیره هر اتحادیه، گروه‌هایی با حضور فعالان قرآنی استان تشکیل و کار شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با فعالان، مربیان، مدیران و ... قرآنی آغاز می‌شود.
دستیاری با اشاره به اینکه قراء بین‌المللی نیاز به شناسایی ندارند، تصریح کرد: کارشناسایی قاریان کشوری با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط از اولویت‌های کاری این بخش است.
وی بیان کرد: در ادامه پس از شناسایی و تکمیل اطلاعات این بانک، اساتید کشوری در تهران به استعدادیابی قرآنی در بین نوجوانان پرداخته و نخبه‌پروری قرآنی در ادامه راه انجام می‌شود.
برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن هفتگی در مناطق کشور پس از راه‌اندازی بانک قرآنیان
این قاری قرآن اظهار کرد: در پایان کار پس از مشخص شدن فعالان و قاریان هر منطقه، کرسی‌های تلاوت قرآن به‌صورت هفتگی و ماهانه در هر منطقه برگزار می‌شود.
دستیاری در پایان خاطرنشان کرد: طبق چشم‌انداز پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح، در صورت انجام شدن به‌ موقع تمام کارها این بانک تا پایان سال 93 راه‌اندازی شود.