معاون فناوری اطلاعات سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، با اشاره به راه‌اندازی سرویس‌دهنده ‌پست الکترونیک قرآنی با دامنه quran.ir آن را مطابق با همه استانداردهای روز در این حوزه بیان کرد.

 

افشین صندوق‌دار، معاون فناوری اطلاعات سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در گفت‌وگو باخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه نخستین سرویس نشانی الکترونیکی قرآنی با دامنه quran.ir صبح امروز، شنبه، 10 اسفندماه، با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این سازمان راه‌اندازی شد، گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای در اشاعه و ترویج دین اسلام به ویژه مذهب تشیع دارد، با بررسی‌هایی که توسط تیم کارشناسی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور انجام شد، کمبود پایگاهی که سرویس‌دهنده نشانی الکترونیکی با نام قرآن در کشور باشد، احساس شد.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده در این زمینه، به این نتیجه رسیدم که چنین پایگاهی را با توجه به رسالتی که در راه نشر فعالیت‌های قرآنی در کشور داریم و با توجه به امکانات و جایگاهی که سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در جامعه قرآنی دارد، راه‌اندازی کنیم.

صندوق‌دار با اشاره به اینکه در اولین قدم پس از به عهده گرفتن معاونت سازمان، چنین سرویس‌دهند‌ه‌ای را با دامنه quran.ir فعال کردیم، تصریح کرد: به همت تیم فنی و با استفاده از مهارت‌ها و امکانات موجود در سازمان، توانستیم در کمترین زمان این سرویس‌‌دهنده قرآنی را راه‌اندازی کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد راه‌اندازی این سرویس‌دهنده بابی برای اشاعه و ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و قرآنی در کشور و جامعه قرآنی باشد و این سرویس‌دهنده نه‌تنها در جوامع اسلامی بلکه در آیند‌‌ه‌ای نزدیک بتواند مخاطبان فراوانی را در سراسر دنیا بهره‌مند کند.

صندوق‌دار ادامه داد: بنده و تمامی همکارانم در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور آماده پاسخ‌گویی به تمام درخواست‌ها و به کسانی که مایلند دامنه نشانی الکترونیکی خود را quran.ir قرار دهند، هستیم.

وی در مورد استانداردهای رعایت شده در راه‌اندازی این سرور بیان کرد: این سرویس‌دهنده مطابق با تمامی استانداردهای موجود و رایج در محیط خود راه‌اندازی شده است  و چون این سرویس‌دهنده از نرم‌افزارهای استاندارد مایکروسافت است، همه دستگاه‌ها از آن می‌توانند از آن استفاده ‌کنند. همچنین، تمامی مراحل کنترل، تأیید محتوا و تضمین اطلاعات روی این سرور در سازمان و داخل کشور انجام می‌شود و ما تمامی سیستم‌های امنیتی داخل کشور را بر روی این سرور خواهیم داشت.

صندوق‌دار در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که استقبال جامعه قرآنی از این سرور چگونه خواهد بود؟ نیز اظهار کرد: اگر اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه توسط خبرگزاری‌ها و مطبوعات انجام شود و با توجه به اهمیتی که سرویس‌دهنده quran.ir در استفاده از دا‌منه‌های داخلی به جای بهره گرفتن از دامنه‌های غربی دارد، و اینکه ما تونسته‌ایم دامنه‌ای را با نام قرآن معرفی کنیم که همه ما از آن خط می‌گیریم و به جز آن و بالاتر از آن نیز در واقع چیزی نداریم تا به ارائه خدمات، خط مشی زندگی و ... بپردازیم، حتما و صد در صد این سرور مورد استقبال فراوان جامعه قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه سخنان خود ضمن ارائه پیشنهاد به مسئولان کشوری در مورد استفاده از این دامنه برای پست الکترونیکی خود، افزود: مسئولان و جامعه قرآنی کشور و همچنین، دانشگاهیان و اساتید می‌توانند با استفاده از این دامنه صرف نظر از دامنه‌‌های شخصی و آکادمیک به نشر و ترویج این دامنه الکترونیکی اقدام کنند.

معاون فناوری اطلاعات سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان با بیان اینکه بنده اولین کسی هستم که در تمامی دانشگاه‌هایی که تدریس می‌کنم، پست الکترونیکی جدید خود را با این دامنه به دانشجویان معرفی کرده‌ام، گفت: انتظار دارم که تمامی مسئولان ما در این سرور دامنه‌ای با پسوند quran.ir داشته باشند ضمن اینکه تمامی اعضای هیئت‌ علمی و همکاران ما در جهاد دانشگاهی متقاضی هستند  که ما دامنه‌ای را در این زمینه برای آن‌ها تعریف کنیم.

صندوق‌دار در مورد هر فردی چگونه می‌تواند به تنهایی این دامنه ‌را برای خود ایجاد کند، گفت: لازمه‌ این امر این است که شخص در این زمینه ابتدا با ما مکاتبه‌ داشته باشد که در این زمینه می‌تواند از طریقinfo@quran.ir  سفارش‌ و درخواست خود را در این جهت ارائه دهد.

وی ادامه داد: از این طریق پس از دریافت اطلاعات و رزومه افراد جهت کنترل، هر شخص می‌تواند از این دامنه استفاده کند. همچنین، سازمان‌ها و ادارت نیز می‌توانند با مکاتبه و تحویل فهرست پست الکترونیکی اعضای خود به سازمان، از این امکان استفاده کنند.

صندوق‌دار در ادامه سخنان خود در مورد استفاده هر شخص حقیقی از این دامنه بیان کرد: با توجه به فضائی که وجود دارد، چون درخواست‌ها در حال حاضر بسیار زیاد است، این امر غیر ممکن نیست،  حتماً در آینده‌ای نزدیک با حمایت دستگاها و سازمان‌های مختلف این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: به این دلیل که این بزرگ‌ترین و اولین پایگاه سرویس‌دهنده پست الکترونیکی قرآن است، با استفاده از حمایت دستگاه‌های مختلف حتماً فضایی را ایجاد خواهیم کرد که اشخاص نیز البته با رعایت مبانی امنیتی سرویس و کنترل در مراحل اولیه بتوانند از این دامنه استفاده کنند. همچنین، قاریان، طلاب، دانشجویان، اساتید و تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند روی این دستگاه قرار گیرند و از این دامنه قرآنی استفاده کنند.

صندوق‌دار در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در این زمینه برنامه‌های دیگری را نیز دارد که انشاء‌الله در آینده‌ای نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.