طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن پس از پشت سر گذاشتن هشت دوره متوالی طی سال‌های گذشته هم‌اکنون به نهمین دوره خود رسیده است و ثبت نام در این دوره تا 25 فروردین ادامه دارد.

 

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که هم اکنون ثبت نام نهمین دوره آن از سوی سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شده و تاکنون هشت دوره خود را پشت سر گذاشته است در جلسه 537 شورای عالی انقلاب فرهنگی که هشتم آذر84 برگزار شد به تصویب رسید و پس از تصویب، برای اجرایی شدن به سازمان دارالقرآن الکریم ابلاغ شد تا به ارزیابی حافظان قرآن کریم و اعطای مدرک تخصصی حفظ به حافظان بپردازد.
از جمله ویژگی‌های طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، پشتوانه قانونی بالایی است که این طرح از آن برخوردار است و طراحان و مجریان این طرح به دنبال آن بوده‌اند تا راهکاری اندیشیده شود که بر اساس آن اشخاص بتوانند ادعای حافظ بودن خود را توسط یک نهاد رسمی به تأیید برسانند.

تسهیل در خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی به حافظان قرآن کریم
این طرح به منظور ساماندهی و تسهیل خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور به حافظان قرآن کریم  تصویب شد تا هر سال حداقل یک دوره از آزمون‌ها را برای حافظان قرآن برگزار کند و براساس مواد آیین‌نامه و ضوابط  تعیین شده پس از برگزاری آزمون‌ها، مدرک تخصصی حفظ  را به حافظان قرآن کریم اعطا کند.
مدارک تخصصی حفظ که در طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن اعطا می‌شود پنج مدرک تخصصصی است که با برگزاری پنج مرحله آزمون به حافظان برگزیده اعطا می‌شود که براین اساس، مدرک درجه یک حفظ قرآن به حافظان ممتاز قرآن که آشنا به تفسیر و علوم قرآنی و دارای 10 سال سابقه تدریس و تربیت حافظان قرآن باشند اعطا می‌شود.
مدرک درجه دو حفظ در طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن نیز به حافظانی که بر تلاوت مرتل کل قرآن از حفظ تسلط داشته و به ترجمه آیات و مفردات آن نیز مسلط باشند اعطا می‌شود و به ترتیب مدرک درجه سه حفظ قرآن به حافظان مسلط بر خواندن قرآن از روی حفظ همراه با درک معنای آیات، مدرک درجه چهار به حافظان مسلط بر خواندن 20 جزء قرآن از حفظ همراه با درک معنای آیات و مدرک درجه پنج نیز به حافظان مسلط  بر خواندن 10 جزء پیوسته قرآن از حفظ همراه با درک معنای آیات اعطا می‌شود.

ساماندهی حافظان قرآن و ارائه تسهیلات شغلی و تحصیلی به آنها
اما اجرای طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن تنها با هدف اعطای مدرک تخصصی حفظ نبوده بلکه یکی از مهم‌ترین اهداف آن، ساماندهی حافظان قرآن و ارائه تسهیلات شغلی، تحصیلی و... به آنها است و براین اساس، حافظانی که مدارک تخصصی حفظ را از طریق این طرح دریافت می‌کنند در حقیقت معتبرترین مدرک حفظ قرآن در کشور را دریافت کرده و می توانند با در دست داشتن این مدرک حفظ از تسهیلات و امکاناتی که برای آنها در نظر گرفته شده استفاده کنند.
معادل‌سازی مدارک تخصصی حفظ با مدارک دانشگاهی به منظور استفاده حافظان شاغل در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از مزایای دارندگان مدارک دانشگاهی از جمله تسهیلاتی است که برای دارندگان مدارک تخصصی حفظ در نظر گرفته شده و بر این اساس به ترتیب دارندگان مدرک درجه یک حفظ قرآن در صورت اشتغال در مراکز دولتی از حقوق و مزایای دکتری، دارندگان مدرک درجه دو از حقوق و مزایای کارشناسی ارشد، دارندگان مدرک درجه سه از حقوق و مزایای کارشناسی، دارندگان مدرک درجه چهار از حقوق و مزایای کاردانی و دارندگان مدرک درجه پنج نیز از حقوق و مزایای دیپلم بهره مند می‌شوند.

تحصیل رایگان حافظان قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی
تحصیل رایگان حافظان قرآن در دانشگاه‌ها از دیگر تسهیلات و امتیازات درنظر گرفته شده برای دارندگان مدارک تخصصی حفظ است که براین اساس، دارندگان مدارک تخصصی حفظ در صورت اشتغال به تحصیل در دانشگاه‌ها، می توانند مدارک حفظ خود را که از سازمان دارالقرآن الکریم دریافت کرده‌اند به سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه کرده و هزینه تحصیلی خود را از این سازمان به عنوان مجری این طرح دریافت کنند و به صورت رایگان به تحصیل در دانشگاه‌های کشور بپردازند.
در این میان آنچه که حافظان قرآن را به مدارک تخصصی حفظ می‌رساند، شرکت در آزمون‌های تخصصی حفظ و البته موفقیت در این آزمون‌ها است که این آزمون‌ها نیز در چهار مرحله برگزار می‌شود؛ آزمون مرحله اول این طرح به صورت کتبی(چهار گزینه‌ای) است که با طرح پرسش‌هایی پیرامون درک مفاهیم  و حفظ قرآن در دارالقرآن الکریم ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها برگزار می‌شود.
آزمون مرحله دوم این طرح که به منظور ارزیابی محفوظات حافظان است نیز به صورت شفاهی و در دارالقرآن الکریم ادارات کل تبلیغات اسلامی (به صورت منطقه‌ای) برگزار می‌شود و آزمون مرحله سوم (ویژه حافظان کل قرآن) که به ترجمه آیات و مفردات اختصاص دارد نیز به صورت کتبی(چهار گزینه‌ای) در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود و همچنین، سازمان دارالقرآن الکریم میزبان آزمون مرحله چهارم این طرح که هرساله با پرداختن به تفسیر و علوم قرآنی(ویژه حافظان کل قرآن) نیز است.

شرکت چندین هزار نفر در طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان
هرساله چندین هزار نفر در طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن ثبت نام می‌کنند که دریافت مدارک درجه سه و چهار در این طرح برای حافظان نسبت به مدارک درجه دو و یک سهل‌الوصول‌تر است و به همین دلیل تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان در این طرح موفق به دریافت مدارک درجه سه و چهار می‌شوند، اما به این دلیل که سطح مدارک درجه دو و یک بالا بوده و این مدارک ارزشمند هستند؛ به طور طبیعی رسیدن به این مدارک برای تعداد بسیار محدودتری امکان‌پذیر است.
از میان شرکت‌کنندگان در این طرح، تنها شاید 10 درصد از متقاضیان به مدرک حفظ قرآن می‌رسند که البته این امر به معنای آن نیست که رسیدن به این مدارک امکان‌پذیر نباشد، بلکه معنای آن این است که حافظان قرآن برای رسیدن به این مدارک ارزشمند باید تخصص و توانمندی لازم را داشته باشند و رسیدن به مدارک درجه دو و یک برای هر کسی امکان‌پذیر نیست.

تجلیل از دارندگان مدارک تخصصی حفظ  در همایش تکریم چهره‌های قرآنی
هرچند که طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن مزایایی از جمله، اعطای مدرک تخصصی حفظ به حافظان قرآن، معادل‌سازی مدارک حفظ با مدارک دانشگاهی، تحصیل رایگان حافظان قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی و... را برای حافظان دارد و همین امر موجب شده تا تعداد زیادی از حافظان 10 جزء تا کل قرآن کریم هرساله در این طرح شرکت کنند، اما یکی دیگر از مباحثی که طی سال‌های گذشته در این طرح مورد توجه قرار گرفته تجلیل از دارندگان مدارک درجه یک و دو حفظ قرآن در همایش تکریم چهره‌های قرآنی است که این کار نیز هرساله به منظور تشویق بیشتر حافظان به شرکت در این طرح انجام می‌شود.
در حالی که طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، امسال برای نهمین سال متوالی از سوی سازمان دارالقرآن الکریم اجرا می‌شود و ثبت نام در نهمین دوره آن نیز تا 25 فروردین‌ماه ادامه دارد از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر نحوه اجرای این طرح داشته و نسبت به بحث اجرایی این طرح پی گیری‌های لازم را انجام دهند و کمک کنند که این طرح با یک ضمانت اجرایی قوی دنبال شود.