طرح معافیت مؤسسات قرآنی از پرداخت انشعابات آب، برق و گاز و نیز تخفیفات ویژه مرسلات پستی از جمله طرح‌هایی بود که با تلاش و همکاری اتحادیه‌ها و سازمان‌های قرآنی به منصه ظهور رسید گرچه هنوز در اجرای طرح در استان‌های کشور ابهاماتی وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، از دیر باز خدمات و آموزش‌های قرآنی جهت فرهنگ‌سازی و اشاعه رفتار قرآنی میان آحاد مردم جامعه بالاخص جوانان وجود داشته و هم اکنون با وجود 5 هزار مؤسسه، مرکز و خانه قرآنی- مردمی در سطح کشور نیاز است تا این دست از مراکز از شرایط مطلوبی جهت توسعه فرهنگ قرآنی برخوردار شوند.

اتحادیه مؤسسات قرآنی- مردمی کشور طی پنج سال آینده نقشه‌ای را طراحی کرد که در صدد آن مؤسسات و نهادهای مردمی از پرداخت آب، برق، گاز و مُرسلات پُست مُعاف شوند؛ در این راستا پس از پنج سال بخشی از این اهداف پیگیری و محقق شد که از آن جمله می‌توان به اولین مبحث که معافیت پرداخت انشعابات آب، برق و گاز می‌شود، اشاره کرد.

ایکنا در تهیه این گزارش علاوه بر پرداختن به دلایل عدم اجرایی شدن این قانون در برخی موارد، با برخی از مسئولان و صاحب‌نظران به گفت‌وگو پرداخته است.

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی، دولت و اتحادیه‌ها از یکدیگر جدا نیستند، اظهار کرد: ما تلاش کردیم که توسط فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس نسبت به مسائل مؤسسات قرآنی مراقبت داشته باشیم تا تمامی طرح‌ها به تصویب نهایی برسند.

ابراز گلایه افتخاری از به تصویب نرسیدن برخی از پیشنهادات فراکسیون قرآن و عترت در مجلس

وی با ابراز گلایه از نادیده گرفتن جایگاه قرآن در سطح کشور و به تصویب نرسیدن برخی از پیشنهادات فراکسیون قرآن و عترت در مجلس، عنوان کرد: در جهت طرح معافیت مؤسسات قرآنی از پرداخت انشعابات قبوض آب، برق و گاز و همچنین هزینه‌های پُستی، پیشنهادات لازمه را به مجلس دادیم که انتظار داریم تا از سوی دولت به‌صورت مطلوب اجرایی شود.

اجرای قانونی طرح معافیت مؤسسات از پرداخت انشعابات قبوض آب، برق و گاز و هزینه‌های پُستی
افتخاری با بیان اینکه حمایت از مؤسسات قرآنی ـ مردمی منجر به توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور می‌شود، گفت: طرح معافیت مؤسسات قرآنی از پرداخت انشعابات قبوض آب، برق، گاز و هزینه‌های پُستی از سوی فراکسیون قرآن و عترت مجلس قانونی شده است.

به گفته وی هدف از اجرایی شدن این طرح گسترش فرهنگ قرآنی و لبیک‌گویی به مقام معظم رهبری در جهت فرمایشات ایشان به‌منظور ترویج قرآن کریم در سطح کشور خواهد بود.

اعتماد به بخش خصوصی مجلس؛ خواسته افتخاری از دولت
افتخاری در رابطه با دفاع فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در این بخش، کمیسیون تفسیر و فرهنگی مجلس دفاع لازمه را از اجرایی شدن طرح فوق‌الذکر انجام دادند؛ تنها خواسته ما از دولت این است که به بخش‌های خصوصی مجلس اعتماد لازمه را داشته باشد.
وی در پایان به ابلاغ طرح معافیت مؤسسات قرآنی از انشعابات قبوض آب، برق، گاز و هزینه‌های پُستی به وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، سازمان‌های ارتباطات و تبلیغات اسلامی اشاره کرد.

قطعی شدن بحث آب و برق به‌صورت رایگان ویژه مؤسسات قرآنی

در ادامه با مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور گفت‌وگو کردیم. به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، طرح معافیت مؤسسات قرآنی از پرداخت انشعبات قبوض آب، برق و گاز و مُرسلات پُستی ویژه تمامی مراکز قرآنی تحت نظارت دستگاه‌هایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی و تشکل‌های قرآنی اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح قطعی شده است، اظهار کرد: ابلاغیه این طرح ویژه مؤسسات قرآنی صورت گرفته که هم‌اکنون از این امتیاز استفاده می‌کنند؛ همچنین در هزینه‌های پُستی برای استان تهران با تخفیف 50 درصد حل شده است، امّا در حال پی‌گیری برای مؤسسات قرآنی کشور هستیم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور به موافقت شرکت توانیر و مجلس شورای اسلامی جهت اجرای طرح معافیت مؤسسات از انشعابات قبوض آب و برق اشاره و تأکید کرد: این طرح برای تمامی مؤسسات قرآنی از طریق فضای مجازی، همایش‌های قرآنی و حتی استان‌ها اطلاع‌رسانی شده است.
وی در پایان در رابطه با معافیت مالیاتی ویژه مؤسسات قرآنی اظهار کرد: این طرح برای تمامی مؤسسات قرآنی کشور از سوی مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1392 اجرایی شده است؛ ناگفته نماند زمانیکه از سوی دولت طرحی تصویب شود اتحادیه مؤسسات قرآنی و تشکل‌های قرآنی موظف به اجرای آن در سطح کشور هستند.

ابلاغ طرح معافیت مؤسسات و خانه‌های قرآن از مقوله‌های پرداخت قبوض آب، برق و گاز

به گفته محمد بیستونی، مدیرعامل مؤسسه تفسیر جوان بحث معافیت مؤسسات و خانه‌های قرآن از مقوله‌های آب، برق و گاز با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی محقق شد که هم اکنون ابلاغیه این مهم در سراسر کشور ویژه مراکز قرآنی صادر شده است که با اتفاق این مبحث، مؤسسات در قبال آب، برق و گاز هیچ وجهی را نمی‌پذیرند و فیش این عوامل به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

وی به اجرایی شدن این مهم با مجوز دستگاه‌های متولی جریان‌های قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: همه مراکزی که فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی یا ترویجی ـ قرآنی دارند مشمول مصوبه رایگان بودن هزینه آب، برق و گاز هستند؛ ناگفته نماند انجام خدمات قرآنی - مردمی فوق الذکر با مجوز دستگاه‌های متولی جریان‌های قرآنی کشور همچون اتحادیه مؤسسات قرآنی یا وزارت ارشاد در همه شهرستان‌ها، استان‌ها، بخش‌ها و .. امکان پذیر خواهد بود.

این پژوهشگر قرآنی در رابطه با اجرای طرح معافیت مؤسسات قرآنی از انشعابات قبوض آب، برق، گاز و مُرسلات پُستی اظهار کرد: نکته‌ای دیگر در این واقعه وجود دارد که مربوط به مؤسساتی می‌شود که به صورت انتفاعی فعالیت دارند؛ این مراکز یا در حوزه‌های درمانی یا تولیدی فعالیت دارند که مشمول موارد فوق الذکر نخواهد شد.

تخفیف 50 درصد در هزینه‌های پُستی ویژه مؤسسات قرآنی
وی افزود: مبحث دوم در حوزه مؤسسات قرآنی- مردمی، مربوط به ارسال مرسلات پُستی و بسته‌های آموزشی، فرهنگی و قرآنی به شمار می‌رود؛ برچسب پیگیری‌های به عمل آمده از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور و مسئولان ذیربط در وزارت خانه مشخص شد تا امکان اختصاص 50 درصد تخفیف در هزینه‌های پُستی مطبوعات فرهنگی و بسته‌های آموزشی برای همه مؤسسات قرآنی لحاظ شود.

به گفته مدیرعامل مؤسسه تفسیر جوان سومین مبحثی که در حیطه مؤسسات قرآنی- مردمی گنجانده می‌شود، معافیت مالیاتی است که این مهم در سال گذشته به صورت قانونی مصوب شد؛ امّا نکته قابل توجه در این مبحث، هزینه سنگینی است که در تهیه دفاتر مالیاتی به صورت انفرادی برای مؤسسات لحاظ می‌شود.

پیگیری اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور جهت اختصاص 500 میلیون ریال اعتبار به مؤسسات

وی اضافه کرد: تقریباً سالانه 500 میلیون ریال اعتبار برای هر مؤسسه متحمل می‌شود و اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور در نظر دارد تا این مهم را از طریق وزارت اقتصاد و دارایی کشور پیگیری و اجرایی کنیم.
بنابراین مؤسسات و خانه‌های قرآنی که در موارد ابهام، مشمول اجرای طرح‌های سه گانه معافیت آب، برق و گاز، مرسلات پُستی و مالیاتی نشده‌اند می‌توانند با مؤسسه قرآنی تفسیر جوان به شماره  22589626 تماس گیرند و یا به نشانی شهر تهران، خیابان پاسداران، بین گلستان هشتم و نهم، پلاک 451 مراجعه کنند؛ تمامی مباحث مربوط به معافیت مؤسسات و خانه‌های قرآنی ویژه مراکز دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد اسلامی مربوط می‌شود.

اعمال طرح معافیت مؤسسات از انشعابات قبوض آب، برق و گاز طی سال 1392 به‌ شیوه رسمی

حسین بهبودی، مدیر امور استان‌ها و مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه همواره با تعدد مؤسسات قرآنی در سطح کشور مواجه هستیم، عنوان کرد: بحث معافیت پرداخت انشعابات قبوض آب‌، گاز، برق به‌صورت رایگان و مُرسلات پستی در قالب تخفیفات ویژه از جمله مواردی است که برای مؤسسات قرآنی کشور به گونه‌ای جدی پی‌گیری شده است.

وی معتقد است که با مشمولیت مؤسسات قرآنی از معافیت پرداخت انشعابات قبوض آب، برق، گاز و مُرسلات پستی می‌توان نگاهی جدید نسبت به برطرف شدن معضلات مالی این دست از مراکز قرآنی داشت؛ به گفته بهبودی این طرح طی سال گذشته براساس پی‌گیری‌های مداوم اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور اجرایی شد، اما به‌طور رسمی و فراگیر در سال 1392 ویژه تمامی مؤسسات، خانه‌های قرآن و نهادهای مردمی اعمال شد.

اجرای طرح معافیت مؤسسات از انشعابات قبوض آب، برق و گاز به‌صورت سراسری در کشور
مدیر امور استان‌ها و مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه طی پیگیری‌های مستمر جهت معافیت مؤسسات قرآنی از انشعابات قبوض آب، برق و گاز، ابهاماتی وجود داشت، گفت: برخی از مواقع حین اجرایی شدن این طرح با موانعی مواجه می‌شدیم اما طبق مطالباتی که با برخی از سازمان‌های ذیربط داشتیم، توانستیم در سال 1392 به‌صورت سراسری اجرایی کنیم.

وجود ممانعت سازمان‌های ذیربط و شکایات مؤسسات
بهبودی به شکایات برخی از مؤسسات قرآنی استان‌ها جهت ممانعت‌های سازمان‌های ذیربط اشاره کرد و افزود: یکی از شرایطی که حین اجرایی شدن این طرح، اتفاق افتاد ممانعت سازمان‌های ذیربط و شکایات برخی از مؤسسات قرآنی بود که این مهم با تعریف دارالقرآن‌ها برای این سازمان‌ها حل و فصل شد.

مهم‌‌ترین درد جامعه قرآنی بازماندن از اهداف اصلی خود و به فراموشی سپردن آنان از ذهن و فکر مسئولان قرآنی کشور است؛ اغلب موضوعات روز جهان بدون تعویق حائز اهمیت جلوه می‌یابند و به کمال و رشد می‌رسند اما نکته اینجاست چرا این مصداق در حوزه قرآن تجلی نمی‌یابد؟
به گفته بهبودی برای داشتن جامعه قرآنی که سرمایه آن قرآن و اهل بیت(ع) است، باید از مؤسسات قرآنی به‌صورت جدی حمایت شود تا این رویکرد که همان توسعه فرهنگ قرآنی در سطح کشور به‌شمار می‌رود، اعمال شود.
وی در پایان به بحث تخفیف مالیاتی که به مؤسسات قرآنی تعلق می‌گیرد اشاره و تصریح کرد: طی بررسی‌های به‌عمل آمده، باید تخفیف مالیاتی با نظارت وزارت اقتصاد و دارایی کشور از سوی مجلس تصویب شود تا از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور به تمامی مؤسسات ابلاغ شود.

وجود خلاءهای قانونی حین اجرای معافیت مؤسسات از انشعابات قبوض آب، برق و گاز

در بخش دیگر از این گزارش به گفت‌وگو با حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور می‌پردازیم؛ وی در رابطه با طرح معافیت مؤسسات قرآنی از انشعابات قبوض آب، برق و گاز و همچنین مُرسلات پُستی گفت: این طرح حدود 2 سال پیش اجرایی شد، امّا حین انجام این عملیات بعضاً خلاء‌های قانونی باعث می‌شد تفاسیر مختلفی از مجریان قانونی ایجاد شود.

محمدی به چالش‌های مربوط به طرح معافیت مؤسسات قرآنی از انشعابات قبوض آب، برق و گاز و مُرسلات پُستی اشاره کرد و افزود: یکی از چالش‌هایی که در راستای اجرایی این طرح ایجاد شد، عدم توجیه استان‌ها بود؛ در واقع با تعامل و مکاتبات اداری توانستیم مراکز قرآنی استان‌ها و دستگاه‌های ذیربط را مورد اطلاع قرار دهیم.

ناگفته نماند برای سال 93 پیشنهاد دادیم تا این مصوبات به طور جدّی‌تر اصلاح و تفسیر شود؛ هم چنین در نظر داریم تا بودجه‌ای را برای اجرای دیگر طرح‌های قرآنی ویژه مؤسسات با حمایت مجلس شورای اسلامی دریافت کنیم.
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه‌ای عمل کرد که اغلب مؤسسات قرآنی از این شرایط راضی هستند؛ در واقع پیشنهاد معافیت مؤسسات از پرداخت انشعابات آب، برق و گاز و مُرسلات پُستی وزارت ارشاد بوده است.
به گفته محمدی در میان این دست از مراکز، بیش از 20 مورد بودند که طی اجرای این طرح با مشکل مواجه شدند؛ در واقع این طرح فی نفسه مطلوب بوده است امّا باید بیش ‌از پیش تکمیل شود، امیدواریم با پیگیری و حمایت از سوی مجلس شورای اسلامی و مسئولان ذیربط این طرح را طی سال‌های آینده به‌صورت کاربردی اجرایی کنیم.

تشکیل بسته اداری جهت اجرایی شدن دیگر طرح‌‌های مؤسسات قرآنی
وی معتقد است که برای اجرایی شدن طرح‌های ویژه مؤسسات قرآنی ـ مردمی لازم است تا بسته‌های ادارای مناسبی برای فعالیت این مراکز با شرایط مطلوب تشکیل شود؛ بدین دلیل که به این مراکز به‌عنوان بنگاه اقتصادی و درآمدی نگاه می‌شود که اگر بستر مشخص اداری و تشکیلاتی متناسب با مشخصات مؤسسات قرآنی لحاظ شود، فرهنگ‌سازی قرآن کریم به‌طور سازنده‌ای اجرایی می‌شود.

عقد تفاهم‌نامه میان سازمان تبلیغات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

در گفت‌و‌گویی که با مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی تهران انجام شد، نسبت به تفاهم‌نامه میان سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره شد؛ به گفته نادی براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارتباطات صورت گرفت، در ازای مُرسلات پُستی و هزینه‌های مطبوعاتی ویژه مؤسسات قرآنی تا 50 درصد تخفیف اعمال شده است.

وی با بیان اینکه امکان اختصاص 50 درصدی تخفیف برای مُرسلات پُستی به مؤسسات قرآنی کشور ابلاغ شده است، گفت: این مهم از سوی سازمان دارالقرآن الکریم به تمامی مؤسسات و ادارات استان‌ها ابلاغ شده است تا در این راستا از پرداخت تخفیفی هزینه‌های پُستی بهره‌مند شوند.
به گفته نادی هزینه‌های انشعاب آب، برق و گاز طی سال‌های 1391 و 1392 برای مؤسسات قرآنی به‌صورت رایگان عملیاتی شده که این مراتب طبق مصوبات مجلس به ادارات استا‌ن‌های زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی جهت ابلاغ به مؤسسات قرآنی اجرایی شده است.

حذف مؤسسات مسکونی از طرح معافیت انشعابات قبوض اب، برق و گاز
وی یکی از شروط اصلی در اجرای طرح «رایگان شدن پرداخت فیش آب، برق و گاز» ویژه مؤسسات قرآنی ـ مردمی را فعالیت در حوزه قرآن عنوان کرد و افزود: مؤسساتی که فعال در حیطه قرآن کریم به اعمال برنامه می‌پردازند، از این طرح بهره‌مند می‌شوند؛ بدین دلیل که برخی از خانه‌های قرآن مسکونی هستند امّا فعالیت‌های قرآنی را در دستور کار قرار داده‌اند که این موارد شامل طرح معافیت انشعابات نمی‌شوند.
نادی در رابطه با آمار و ارقام مربوط به مؤسسات قرآنی که جهت اجرای طرح فوق‌الذکر اقدام کرده‌اند، اظهار کرد: ممکن است که عده‌ای از این مراکز قرآنی باشند که هنوز جهت اجرای طرح «رایگان شدن پرداخت فیش آب، برق و گاز» اقدام نکرده باشند، امّا برخی هستند که به سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران مراجعه و نامه مربوط به این طرح را دریافت کرده‌اند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی تهران در بخش پایانی این گفت‌وگو به لزوم توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: طرح‌های دیگری در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد که اگر با موافقت مجلس مواجه شود، اجرایی خواهد شد؛ از جمله این طرح‌ها می‌توان به آموزش عمومی قرآن کریم ویژه عموم مردم جامعه اشاره کرد.

به‌طورکلی با پیگیری این گزارش، درصدد آن بودیم تا معضلات یا ابهاماتی که در راستای اجرای این طرح وجود دارد برطرف شود؛ با حمایت مجلس بالاخص بخش فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس شورای اسلامی این طرح به‌صورت مداوم در سطح کشور تنها ویژه مؤسسات قرآنی که با نظارت وزارت ارشاد یا تبلیغات اسلامی فعالیت دارند، اجرایی شود.

امید است تا قوانینی که از سوی مجلس تصویب می‌شود به‌صورت مطلوب توسط دولت به تمامی اتحادیه مؤسسات قرآنی و تشکل‌ها ابلاغ شود تا در نهایت با اجرای صحیح این طرح‌ها برای مؤسسات و مراکز آموزشی ـ قرآنی که بازوی توانمند دولت در اجرای طرح‌های قرآنی ـ مردمی هستند، باشیم.