در جنگ تحمیلی سخن از مرز پرگهر نبود، سخن از کربلا و یاحسین بود، اگر این نواها نباشد این مرز پرگهر نمی‌تواند خودش را حفظ کند؛ این نواهای یاحسین یا حسین، این پرچم‌های یازهرا، ‌یاعلی و ... هم خودشان و هم پرچم سه رنگ ایران را حفظ کردند.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله العظمی جوادی آملی سه شنبه، 20 اسفندماه، در مسجد اعظم با اشاره به 22 اسفند، روز بزرگداشت شهدا بیان کرد: شهدا کسانی هستند که حق حیات نسبت به همه ما دارند مسئله آخرت، بهشت، قیامت، ولایت و امامت سر جایش محفوظ است و هیچ شکی در آن نیست. گذشته از این مقامات استقلال این مملکت، امنیت، آزادی، حریت، شئون و جلال و شکوه این مملکت به برکت همین تلاش و کوشش امام راحل، ‌شهدا و جانبازان است.
کار ما در سال‌های قبل از انقلاب چشم چشم گفتن به بیگانگان بود
وی ادامه داد: خیلی‌ها در این مملکت دم از ایران و آزادی ایران و ایرانیت می‌زدند و گاهی نیز از مکتب ایرانی سخن می‌گفتند اما در جنگ جهانی اول و دوم و اثار مشعوم این دو جنگ نیز برای ما روشن است ما همه ایران بودیم ایرانی بودیم اهل این سرزمین بودیم هزارها سال در این سرزمین زندگی می‌کردیم به کشورمان علاقه مندیم و برای کشورمان دفاع می‌کنیم؛ اما در جنگ جهانی اول و دوم هر چه ما گفتند ما گفتیم چشم. گفتند باید 17 شهر را بدهید ما گفتیم چشم، در کودتای نگین 28 مرداد گفتند گاز را باید بدهید به شوروی گفتیم چشم،‌ گفتند نفت را باید به انگلیس و آمریکا بدهید،‌گفتیم چشم، گفتند ژاندارم منطقه باشید گفتیم چشم، گفتند خلیج فارس را برای ما امن کنید گفتیم چشم. کار ما چشم چشم بود. اما وقت امام، روحانیت، مراجع، ملت و مملکت قیام کردند هر چه ما گفتیم آنها گفتند چشم، ما گفتیم اسرائیل باید برود بیرون گفتند چشم، رابطه با کشور آمریکا باید قطع شود و جاسوسی‌اش باید قطع شود و جاسوس خانه‌اش باید اشغال شود،‌گفتند چشم، گفتیم گاز را به شوروی نمی‌دهیم، نفت را به آمریکا و انگلیس نمی‌دهیم گفتند چشم. چه شد که ما از زمین به آسمان رفتیم؟.
رشادت‌های جنگ را برای فرزندانتان نقل کنید
این مرجع تقلید عنوان کرد: تاریخ را به فرزندانتان نقل کنید برای دوستان نقل کنید که بشود تواتر و این قصه تاریخ بیهقی و امثال آن نیست که کسی بگوید فلان جا سند دارد فلان جا سند ندارد همه ما دیدیم هزارها نفر، میلیون‌ها نفر دیدند که 50 تا پرچم که دست‌شان بود یک دانه‌اش سه رنگ نبود همه پرچم‌ها یاحسن، یا حسین، یازهرا،‌ یاعلی و امثال این‌ها بود. ما مدیون این اسامی و عزیزان هستیم این بود که این مملکت را حفظ کرده است و الان نیز همان طور است این شرف ماست، عظمت ماست، حیثیت ماست، دین ماست، آخرت ماست و ناموس ماست و ما باید این را حفظ کنیم. درست است که ایران عزیز ماست و ما برای او حتی تا مرز شهادت می‌رویم اما این یازهرا و یا علی است که این را به ما می‌گوید وگرنه قبل از این انقلاب هم ما بودیم در حالی که همیشه می‌‌گفتیم چشم.
قبل از انقلاب زمینی بودیم/ بعد از انقلاب آسمانی شدیم
آیت‌الله جوادی اظهار کرد: مرحوم مفید در کتاب امالی نقل می‌کند در یکی از صحنه‌ها وجود مبارک پیغمبر مرتب آسمان را نگاه می‌کرد، عرض کردند یا رسول الله منتظر چی هستید؟ فرمودند منتظرم که وقت نماز ظهر بشود تا نماز را اول وقت بخوانیم. بعد وقتی که وقت نماز شد نماز خواندند و پیامبر بعد از نماز سخنرانی کردند و فرمودند: «کنا روات الابل فسرنا الیوم روات الشمس» مردم ما زمینی بودیم آسمانی شدیم،‌ ما فقط به فکر این بودیم که شتر کی می‌آید، کی شیر می‌دهد، کی‌ می‌خوابد و ... ما شتربان بودیم اما الان شمس بانیم و منتظریم که چه زمانی آفتاب به جایی می‌رسد که نماز بخوانیم و با خدای خودمان گفتگو کنیم. فرق ما قبل از انقلاب و بعد از انقلاب این است که ما قبلا زمینی بودیم الان آسمانی شدیم. ممکن است چند مشکل در مملکت باشد اما اساس این است. عظمت شهادت، گرامیداشت شهدا، مخصوصا شهدای هسته‌ای، شهدای محراب، شهدای روحانی شهدای دانشگاه اینهایی که وجود مبارک پیامبر در صف اول قرار می‌داد اینهاست. عظمت برای این مملکت است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مدیون اینها هستیم، یعنی حیثیت ما، امانت ما، امنیت ما به برکت اینهاست.
پرچم‌های یاحسین یازهرا شهدا پرچم سه رنگ ایران را حفظ کرد
آیت‌الله جوادی تصریح کرد: بسیاری از شما شاید در جبهه شرکت کرده باشید در یکی از عملیات‌ها که خود من حضور داشتم چه در خاکریز اول چه در خاکریز دوم سخن از مرز پرگهر نبود سخن از کربلا، کربلا یا یاحسین، یاحسین بود. این کربلا، کربلا یا یاحسین،‌ یاحسین این مرز پرگهر را حفظ می‌کند اما اگر این نواها نباشد این مرز پرگهر خودش را نمی‌تواند حفظ کند چه برسد کربلا و یا نوای یاحسین را. اما این نواهای یاحسین یا حسین، این پرچم‌های یازهرا، ‌یاعلی و ... هم خودشان را حفظ کردند هم پرچم سه رنگ را.
این مفسر قرآن عنوان کرد: این عزت، عظمت، جلال و شکوه را ما برای همه شهدا که حشر اینها با انبیاء و اولیاء است قائلیم و بزرگوارانی و مسئولانی که در خدمت این‌ها هستند سعی بلیغ داشته باشند که اینها را با تعظیم، اجلال و اکرام و بزرگداشت ظاهری و معنوی حرمت آنها را حفظ کنند و بر همه ما این است که وظیفه خود را بر آستان شهیدان راه الهی بیش از پیش رعایت کنیم.