احتمال رونمایی از قرآن دانش‌آموزی در نمایشگاه کتاب

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم در همین رابطه درباره بروز برخی مشکلات در روند چاپ این قرآن در چاپخانه خبر داد و اظهار کرد: قرآن دانش‌آموزی از مدتی قبل آماده و به چاپخانه تحویل شد که به دلیل برخی اختلاف نظرهای کارشناسی، چاپ آن به تأخیر افتاد.

وی زمان بعدی رونمایی از قرآن دانش‌آموزی را بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این مصحف شریف را تا زمان برپایی نمایشگاه کتاب آماده و در ایام برگزاری این رویداد فرهنگی رونمایی کنیم.

 

قرآن حکیم چیست؟

مرکز طبع و نشر در کنار کتابت قرآن به محتوا و مفاهیم قرآن هم پرداخته است که نمونه آن را می‌توان قرآن حکیمی دانست که چند سال پیش توسط همین مرکز تهیه شد و تاکنون بیش از یک میلیون نسخه از آن توزیع شده و مورد استقبال بسیار قرار گرفته است. این نسخه شریف به گونه‌ای است که در آن از هر صفحه قرآن چند موضوع انتخاب و در صفحه مقابل با استفاده از تفاسیر معتبر موجود شرح داده شده است.

به علت استقبال وسیعی که از قرآن حکیم شد، مرکز طبع و نشر قرآن کریم تصمیم گرفت این قرآن را برای دو گروه دانش‌آموزان و دانشجویان هم تهیه کند. با این هدف موضوعات مورد نیاز چندین هزار دانش‌آموز در این حوزه پرسیده شد و سپس آن موضوعات از قرآن استخراج و ترجمه آنها با قرآن همراه شد که به دلیل تفاوت موضوع‌های مورد نیاز دانشجویان و دانش‌آموزان، دو قرآن برای این دو گروه مخاطب آماده شد.

رونمایی از این اثر به دلایلی به تأخیر افتاد. محمد بابایی، مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم که از چاپ و انتشار مصحف دانش‌آموزی در مهرماه سال گذشته خبر داده بود، افزوده است: مصحف مخصوص دانش‌آموزان منتشر می‌شود که شیوه نگارش و اعراب‌گذاری این قرآن مانند اعراب‌گذاری رایج و مرسوم مرکز طبع و نشر قرآن کریم است.

ویژگی‌های قرآن دانش‌آموزی

بابایی در ادامه سخنان خود، پیرامون شاخصه‌های این مصحف دانش‌آموزی افزود: این قرآن مخصوص دانش‌آموزان و دارای ترجمه‌ای در ذیل کلمات است که توسط گروه مترجمان مرکز تهیه شده و ویرایش ادبی دقیقی روی آن صورت گرفته است. در صفحه مقابل نیز مشروحی از یک نکته مخصوص گروه سنی دانش‌آموزان شرح داده شده است.

وی در مورد وضعیت فعلی قرآن دانش‌آموزی اظهار کرده است که این قرآن از چندی پیش در دست تهیه بوده و هم‌اکنون کارهای پایانی خود را پشت سر گذاشته و کار آن در اوایل سال تحصیلی به پایان رسیده و به چاپ می‌رسد تا بعد از انتشار در سال تحصیلی جدید، در دسترس دانش‌آموزان و محصلان قرار گیرد.

حال پس از گذشت چندین بار اعلام زمان رونمایی و توزیع قرآن دانش‌آموزی، نمایشگاه کتاب که بزرگترین رویداد فرهنگی سال به شمار می‌آید، به عنوان مکان رونمایی از این مصحف شریف در نظر گرفته شده است.