رئیس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا گفت: اعتباراتی که برای سال آینده در حوزه فرهنگ در نظر گرفته شده کفاف فعالیت‌های فرهنگی را نمی‌دهد و لازم است برای بهبود وضعیت فعالیت‌های رسانه‌ای و بخش‌های مختلف قرآنی و دینی کمک‌های بیشتری صورت گیرد.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز، 26 بهمن‌ماه، در نشستی خبری به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ گفت.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر وضعیت اعتبارات فرهنگی لایحه بودجه 1393 و انتقادات مطرح‌شده مبنی بر کاهش این اعتبارات برای سال آینده گفت: معتقد نیستم که اعتبارات فرهنگی سیر نزولی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اعتباراتی که در این موضوع برای سال آینده در نظر گرفته شده کفاف فعالیت‌های فرهنگی را نمی‌دهد و لازم است برای بهبود وضعیت فعالیت‌های رسانه‌ای و بخش‌های مختلف قرآنی، دینی و فرهنگی کمک‌های بیشتری صورت گیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بنده در صحن علنی مجلس، در حین بررسی لایحه بودجه 93 نیز عرض کردم این مقدار توجهی که به بخش فرهنگی نمی‌تواند مشکلات اصلی کشور را در این زمینه حل کند و باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

منتخب مردم قم در مجلس تصریح کرد: مشکلاتی از نظر منابع برای سال آینده وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی وضعیت بهتری را در این بخش شاهد باشیم.

علی لاریجانی در بخشی از این نشست خبری با اشاره به برگزاری نهمین اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی اظهار کرد: ایران مؤسس این اتحادیه بوده و در بین اتحادیه‌ها بعد از بین المجالس جهانی به عنوان بزرگترین اتحادیه نقش‎آفرینی می‌کند.

استقبال کشورهای اسلامی از اتحادیه بین‌المجالس

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی از این اتحادیه استقبال کرده‌اند اظهار کرد: روز سه شنبه مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس اسلامی آغاز خواهد شد و تا روز بعد ادامه پیدا خواهد کرد که امیدواریم این اجلاس که با حضور جمع زیادی رؤسای مجالس تشکیل می‌شود به چالش‌های مهمی که در عالم اسلام وجود دارد توجه کند.

مسئله فلسطین، افراطی‌گری، ایجاد زمینه‌های مناسب برای استفاده بهینه از کشورهای اسلامی و موضوع دموکراسی در کشورهای اسلامی از جمله مواردی بود که علی لاریجانی به عنوان موضوعات مورد علاقه این اتحادیه از آنها یاد کرد و گفت: امیدواریم این اتحادیه نتایج ملموسی برای ملل مسلمان داشته باشد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: امروز کشورهای اسلامی مثل گذشته نیستند و قابلیتهای خوبی در زمینه علمی و فنی دارند که این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه سازی برای بالا بردن سطح همکاری‌ها بین کشورهای عضو شود.

وی همچنین به موضوع بررسی لایحه بودجه 93 در صحن علنی مجلس پرداخت و ویژگیهای این لایحه را برشمرد و گفت: این لایحه مدت مدیدی است که در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس بررسی می‌شود؛ این لایحه به موقع از سوی دولت تقدیم مجلس شد که این کمک زیادی در موضوع روشن شدن وضعیت بودجه کشور در سال آینده می‌کند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دلیل استقبال قابل توجه کشورهای اسلامی از اتحادیه بین المجالس اسلامی اظهار کرد: مجموعه شرایط کشور در حال حاضر و وضعیت جهان اسلام نیاز به همفکری بیشتری دارد و چون نمایندگان منتخبان ملت‌ها هستند این اتحادیه زمینه مناسبی برای گفتگو در مورد مسائل نسبتاً حساس است که احتیاج به رایزنی و یافتن راه حل سیاسی دارد.

پرداختن به موضوع فلسطین در اتحادیه بین‌المجالس اسلامی

وی با اشاره به اهمیت موضوع فلسطین و یافتن راه‌حلی برای برون‌رفت از مشکلات ساکنان این سرزمین گفت: رفت و آمدهای زیادی در سطح بین المللی با موضوع فلسطین می‌شود اما به نظر نمی‌رسد که آنها به دنبال راه حل درستی رفتند؛ این دغدغه در اتحادیه بین المجالس وجود دارد و به آن پرداخته خواهد شد.

رئیس قوه مقننه موضوع افراطی گری در کشورهای اسلامی را از دیگر موارد مهم عنوان کرد و گفت: این مسئله آتشی در بین فرق اسلامی انداخته که برخی در پشت صحنه‌ از این تفرقه استفاده می‌کنند.

تعامل خوب بین دولت و مجلس

تعامل دولت یازدهم و مجلس نهم از دیگر موضوعاتی بود که خبرنگاران به آن پرداختند و رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال گفت: فرآیند تعامل بین دولت و مجلس خوب است هر چند مجلس آرای سیاسی مختلفی دارد اما در کل بین این دو قوه نگاه رفاقتی بیشتری وجود دارد و هر دو برداشتشان در اصلاح امور کشور به یکدیگر نزدیک است.

وی تصریح کرد: ارتباط بیشتر، گفتگوهای تخصصی و پرهیز از حاشیه‌ها از عوامل پایداری این روابط خواهد بود.

خبرنگار دیگری در مورد جنایات آل خلیفه علیه مردم بحرین پرسید که لاریجانی در این مورد گفت: طی دو سال گذشته مسیر دایره‌واری در صحنه بین المللی در مورد بحرین، طی شده است.

وی افزود: ایران معتقد است مسائل منطقه را می‌توان با راه حل سیاسی برطرف کرد که برخی این را قبول نداشتند و به سمت استفاده از راهکارهای نظامی رفتند؛ شاید در نشست ژنو یک هم نگاه عمیقی به این موضوع نبود تا راه حلی پیدا کند البته در ژنو دو تلاش بر این است که از راه حل سیاسی بتوانند راهکاری پیدا کنند.

مشکلات کشورهای منطقه راه‎حل نظامی ندارد

رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت حاکم شدن مردم سالاری در کشورهای منطقه گفت: ملت‌های منطقه باید با خواست خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند و نمی‌توان با اقدامات نظامی مشکلات را حل کرد.

علی لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات بی ادبانه و مداخه جویانه امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران پس از توافق ژنو گفت: بخشی از این حرف‌ها مصرف‌های داخلی دارد که مسئولان ما نیز می‌توانند به آنها پاسخ بدهند اما به دلیل اینکه گاه حرف‌های غرب سطحی پایین و بی حساب و کتاب دارد نمی‌توان وقت را برای آن صرف کرد.

وی با بیان اینکه هدف این است که منافع ملی کشور در بهترین شرایط پیش برود گفت: برخی جریانات در آمریکا و منطقه بدشان نمی‌آید که این مذاکرات قطع شود؛ ضمن اینکه از منافع ملی باید مراقبت کرد بنابراین لازم است این شیطنت‌ها دوری کرد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: مسئولان وزارت خارجه نیز هر از چند گاهی پاسخ اظهارات مسئولان غربی را می‌دهند و نمایندگان هم چه به صورت فردی و چه در قالب بیانیه به این اظهارات واکنش نشان می‌دهند.

موضع گیری لاریجانی در تونس در مورد فلسطین، انقلاب‌های منطقه و مواضع آمریکا موضوع سؤال یکی از خبرنگاران بود که منتخب مردم قم در مجلس پاسخ داد: مطالبی که در تونس مطرح کردم حرف‌های جدیدی نبود و موضع جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

رئیس مجلس همچنین در مورد دور جدید مذاکرات ایران با 1+5 اظهار کرد: دلیلی به منفی بودن نگاه به مذاکرات آینده وجود ندارد این مذاکرات آغاز شده ادامه یافته و در حال رسیدن به عرصه جدیدی است.

وی تصریح کرد: اگر غرب بخواهد پروند هسته‌ای ایران را با راه‌حل سیاسی حل کند زمینه‌اش مهیا است اما اگر بخواهد نگاه تجاری به این موضوع داشته باشد و با چانه‌زنی این مذاکرات را ادامه دهد بعید می‌دانیم این مذاکرات به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه باید به صورت مبنای به موضوع هسته‌ای ایران نگاه کرد گفت: آنها اعلام کرده‌اند که نگرانی‌های در مورد فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران دارند که راه برای رفع این نگرانی‌ها وجود دارد اما اگر بخواهند ایران را منصرف کنند راه اشتباهی است.

در مورد توافق ژنو جزئیات پنهانی وجود ندارد

لاریجانی همچنین در مورد جزئیات توافق ژنو و درخواست نمایندگان برای افشاء شدن این جزئیات اظهار کرد: جزئیات پنهانی وجود ندارد و آنچه منتشر شده همان توافق صورت گرفته است؛ نحو وصول به نتایج مقدماتی داشته که تاثیر در نتیجه توافقات ندارد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از این نشست خبری به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه مسئولان به توانمندی‌های داخلی اشاره کرد و گفت: این تاکیدات حرف حساب شده و تخصصی است و در شرایط فعلی اگر زمینه استفاده از این ظرفیت‌ها به وجود بیاید به کار آفرینی و تولید توجه شده است که راه برون رفت از رکود فعلی همین مسائل محسوب می‌شود.

علی لاریجانی در پاسخ به خبرنگار دیگری با اشاره به تلاش دولت برای ارائه سند منشور حقوق شهروندی گفت: در قانون اساسی ظرفیت‌های مختلفی با موضوع حقوق مردم وجود دارد که بهتر است روی آنها تمرکز شود.

وی افزود: موضوع امر به معروف و نهی از منکر که در قانون اساسی ذکر شده به صورت قانون اجرایی در نیامده است؛ این مسئله به موضوع نظارت عامه توجه کرده و باید در سطوح مختلف از عاملان امر به معروف و نهی از منکر صیانت شود تا افراد بتوانند به این فرایض عمل کنند.