رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن که امروز، 26 بهمن در تهران برگزار شد، از افزایش 400 هزار نفری تعداد شرکت‌ کنندگان در این دور از رقابت‌ها خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و مفاهیم قرآن کریم با حضور ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز شنبه، 26 بهمن‌ماه در تهران برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست اظهار کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در افزایش تاثیر فعالیت‌های قرآنی در کشور دارند و می‌توانند از طریق ایجاد نشاط معنوی و امید دادن به رسیدن جامعه قرآنی، دستگاه‌های قرآنی را یاری کنند.
شیراز؛ میزبان رقابت‌های قرآنی
یاراحمدی عنوان کرد: مسابقات سراسری قرآن همگام با پیروزی انقلاب اسلامی از سال 1360 برگزار شد و تاکنون 35 دوره آن اجرا شد و سی و ششمین دوره آن نیز از اول تا ششم اسفندماه به میزبانی استان فارس و در شهر شیراز، حرم سوم اهل بیت(ع) برگزار می‌شود؛ نفرات اول تا سوم رشته‌های حفظ و قرائت تحقیق به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: همچنین نفرات برتر طی آزمون‌هایی برای کاروان اعزامی ایران به حج تمتع و حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهایی مثل لیبی، اندونزی، مالزی و... اعزام می‌شوند؛ همچنین نفرات اول تا سوم مقاطع استانی و نفرات برتر کشوری نیز شامل مصوبه تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها می‌شوند.
1920 مسابقه در 380 شهرستان
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این مسابقات در 380 شهرستان و در قالب 1920 مسابقه در 17 رشته‌ مختلف برگزار می‌شود، همچنین مسابقات استانی همه ساله در دهه کرامت و در فاصله زمانی 16 شهریور تا 24 مهرماه برگزار می‌شود، در دوره سی و ششم نیز یک میلیون و 300 هزار نفر در این رقابت‌ها شرکت کردند که به نسبت سال گذشته 400 هزار نفر رشد داشته است.
وی گفت: یکی از عوامل این رشد، فعالیت طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم است که سبب شده است ورودی‌های این مسابقات در رشته‌های حفظ بیشتر شود، همچنین توجه به فرامین مقام معظم رهبری در باشکوه‌ برگزار شدن مسابقات، توجه به رشته‌های مفاهیم‌محور، توجه به حضور پیشکسوتان و قهرمانان قرآنی، حضور آحاد مردم در مسابقات و... از جمله نکاتی است که در زمینه اجرا بر روی آنها متمرکز شده‌ایم.
یاراحمدی تاکید کرد: 150 محفل قرآنی در سطح استان فارس با حضور احمد لاشین از مصر و میثم تمار از عراق و قاریان بین‌المللی کشور مانند سیدجواد حسینی، احمدی‌وفا، مقدمی، وکیلی، بیگی و ناصری وهمچنین قاریان ممتاز استانی در مساجد، امام‌زادگان و بقاع متبرکه تدارک دیده شده است که در کنار آنها برنامه‌های بازدید از اماکن دیدینی استان، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای عموم مردم، برپایی مسابقات قرآنی با جوایز نفیس ازدیگر موارد فوق برنامه است.
وی اظهار کرد: برای حضور حداکثری علاقه‌مندان در سالن مسابقات برنامه‌ریز ی‌های خوبی انجام شده است و کاروان‌های قرآنی از تمام استان به این مسابقات خواهند آمد، همچنین مراسم افتتاحیه و اختتامیه و فینال مسابقات به صورت زنده از شبکه‌های استانی و رسانه ملی پخش می‌شود و برنامه گرامیداشت سی‌امین سالگرد تاسیس رادیو قرآن نیز از دیگر برنامه‌های جانبی این مسابقات است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این مسابقات در رشته حفظ 20 جزء، حفظ کل، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق در دو بخش آقایان و بانوان و در سه مرحله برگزار می‌شود که امکان حضور نخبگان قرآنی در این مسابقات بدون طی مراحل مقدماتی فراهم شده است که به جذابیت مسابقات می‌افزاید.
وی عنوان کرد: در این رقابت‌ها 197 نفر از آقایان و 177 نفر از بانوان حضور می‌یابند و سهمیه حضور نخبگان قرآنی هر استان بر اساس تعداد شرکت‌ کنندگان و جمعیت استان در نظر گرفته شده است، همچنین مراسم افتتاحیه پنجشنبه، یکم اسفندماه از ساعت 15 تا 17 و مراسم اختتامیه روز سه شنبه، ششم اسفندماه از ساعت 9 تا 12 ظهر برگزار می‌شود.
یاراحمدی تصریح کرد: علاوه بر حضور مهمانان ویژه لشکری و کشوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه به عنوان مهمان ویژه حضور می‌یابند.
اسامی هیئت داوران
وی با اشاره به اسامی هیئت داوران اظهار کرد: عباس امام جمعه، محمدرضا پورزرگری، غلامرضا شاه‌میوه، محمود لطفی‌نیا، سعیدیان، احمد ابوالقاسمی، سادات فاطمی و مستفید در بخش قرائت و میرموسایی، آقایی، بافت‌گرامی، هروی، مقدم، حکیم‌باشی، بهروز یاری‌گل با نظارت کریم دولتی در رشته حفظ از داوران این رقابت‌ها هستند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در رشته  قرائت در بخش بانوان کریم‌زاده، مجرد، سلطانی، آقایی، خان‌بابا، عطرش، کاتب، رشیدی و امیرآبادی و در رشته حفظ نیز صریحی‌نژاد، مسلمی، نظری، صحاف، کریم‌زاده، گنبدی حضور دارند که اثوار و کسوایی نیز به عنوان راهنمای متسابقان هستند، همچنین رئیس هیئت داوران در بخش آقایان مستفید و رئیس هیئت داوران در بخش بانوان امیرآبادی هستند.
وی در پایان با اشاره به تاثیر این مسابقات در قرآنی شدن فضای جامعه عنوان کرد: در دیدار استاد شاذلی با مقام معظم رهبری، ایشان را رهبر قرآنی جهان اسلام و ملت ایران را ملت قرآنی خواند و این نشان‌دهنده قرآنی شدن فضای جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.