از آنجایی که مبنای حکومت جمهوری اسلامی دین مبنای اسلام است، قوانین جامعه نیز می‌بایست مبتنی بر این دین تنظیم شوند. لذا از آنجایی که برای برخی این شبهه به وجود آمده است که آیا حکومت اسلامی حق دارد حجاب را اجباری نماید یا خیر؟ و از سوی دیگر، آیا در این زمینه وظیفه‌ای نیز دارد یا نه؟ بر آن شدیم تا پاسخ این سؤال را از مراجع عظام تقلید  جویا شویم.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل استفتاء از مراجع تقلید پیرامون وجوب یا عدم وجوب حکم حجاب در حکومت اسلامی می‌باشد:

آیا حکومت اسلامی حق دارد به عنوان حکم اولیه رعایت حجاب را بر زنان مسلمان اجبار کند؟ آیا علاوه بر حق، در این خصوص وظیفه هم دارد؟ به عنوان حکم ثانویه چطور؟ لطفاً نظر خود را تفصیلاً درباره اعمال این حق یا وظیفه در مورد زنان غیرمسلمان ساکن در کشور اسلامی با قید حکم اولی و ثانوی نیز بیان فرمایید.

پاسخ مقام معظم رهبری
بسمه تعالی
 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
به‌ هر حال اصل حکم حجاب از ضروریّات دین ‏و مراعات آن واجب است؛ ولى چادر خصوصیتى ندارد؛ اگر چه حجاب برتر است.
موفق و مؤید باشید.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی
بسم ‌الله الرحمن الرحیم
با اهداء سلام و تحیت؛
حکومت اسلامى و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانى افراد وظیفه‌اى ندارند، ولى بدون شک نسبت به گناهانى که به طور علنى و آشکار، در سطح جامعه انجام مى‌شود وظیفه نهى از منکر دارند، و الا جایى براى انجام این وظیفه مهم باقى نمى‌ماند. البته با این تفاوت که مردم باید به نهى از منکر زبانى اکتفا کنند، و از هر گونه برخورد فیزیکى اجتناب ورزند، ولى حکومت مى‌تواند وارد این مرحله نیز بشود. و لذا حکومت اسلامی موظف است از گناهان علنی جلوگیری کند.
همیشه موفق باشید.

حضرت آیت الله نوری همدانی
بسمه تعالی
سلام علیکم
ج۱. بله
ج۲. بله  هر حکمى براى مؤمنین و مسلمانان ثابت است، دیگران نیز مکلّف به آن هستند (الکفّار مکلّفون بالفروع کما انّهم مکلّفون بالأصول)، بنابراین آن‌ها هم موظّف به حکم حجاب و گناهان دیگر هستند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام و رحمت الله
بر طبق آیات و اخبار وارده از معصومین سلام الله علیهم، بر زن واجب است که خود را از نامحرم بپوشاند و به نظر اینجانب بنابر احتیاط، پوشش وجه و کفین نیز لازم است و در صورت اصرار زن (چه زن مسلمان و چه غیرمسلمان) بر بدحجابی در جامعه اسلامی، چنانچه از نهی متنبه نشود حاکم شرع جامع‌الشرایط می‌تواند او را تعزیر نماید. در قلمرو جامعه اسلامی همه افراد (چه مسلمان و چه غیرمسلمان) ملزم به رعایت احکام اسلامی بوده و تخلف از آن‌ها جایز نیست.
و الله العالم. موفق باشید. ۲۵ صفر المظفر ۱۴۳۵
 
حضرت آیت الله حسینی شاهرودی
بسمه تعالی
آری حق دارد.


 

منبع: سایت دخت ایران