در 4 سال گذشته بیش از 1600 نفر از 6 هزار دانشجوی دانشگاه ملایر به حفظ بخشی از قرآن پرداختند و این دانشگاه در این زمینه برترین دانشگاه کشور شناخته شد.

 

بهمن امانی، رئیس دانشگاه ملایر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: در 4 سال گذشته بیش از 1600 نفر از 6 هزار دانشجوی دانشگاه ملایر به حفظ بخشی از قرآن پرداختند و این دانشگاه در این زمینه برترین دانشگاه کشور شناخته شد.

وی افزود: ما در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت حداقل 10 میلیون حافظ قرآنی در کشور گام برداشتیم و در نخستین جلسه هیأت رئیسه دانشگاه ملایر در سال 88 یکی از اهداف خود را دوستی دانشجویان با قرآن قرار دادیم و برای تحقق این امر به روش‌های گوناگون دانشجویان را تشویق کردیم.

دانشگاه ملایر رتبه نخست کشوری را در حفظ قرآن کسب کرد

امانی بیان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ترببیت حافظان قرآنی، دانشگاه ملایر باید از شش هزار دانشجوی خود حداقل یک هزار نفر حافظ قرآنی تربیت می‌کرد که با توجه به عملکرد مطلوب در این زمینه، در میان تمامی دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور کشور رتبه نخست تربیت حافظان را کسب کردیم.

وی ادامه داد: این اتفاق برای نخستین‌بار در بین تمامی دانشگاه‌های کشور رخ داد و به همین دلیل در مراسم تجلیل از دانشگاه ملایر در زمینه تربیت حافظان قرآنی، مقرر شد که این دانشگاه به عنوان تجربه ای موفق و الگویی مناسب برای سایر دانشگاههای کشور قرار گیرد.

رئیس دانشگاه ملایر با بیان اینکه روند تربیت حافظان قرآنی در دانشگاه ملایر ادامه خواهد داشت، افزود: با توجه به استقبال چشمگیر دانشجویان، با تداوم این امر در آینده نیمی از دانشجویان دانشگاه ملایر از حافظان قرآن خواهند بود.

وی یادآور شد: برای دانشجویانی که تمایل به حفظ قرآن داشتند، الگوی خاصی در نظر نگرفتیم تا همانطور که می‌خواهند به حفظ قرآن بپردازند و در این راستا نهاد رهبری در دانشگاه با چندین کارشناس و حافظ قرانی به مشورت و راهنمایی دانشجویان علاقه‌مند پرداختند.

حضور چشمگیر دانشجویان فنی در طرح حفظ قرآن

این مقام مسئول به استقبال دانشجویان فنی در رشته‌هایی همچون برق و عمران در حفظ قرآن به عنوان یکی از نکات برجسته این امر اشاره و اظهار کرد: این دانشجویان به مقتضیات رشته تحصیلی نمی‌توانستند در دروس خود انس با قرآن را داشته باشند و به همین دلیل استقبال زیادی از طرح دانشگاه ملایر نشان دادند.

وی درباره تأثیر قرآن در دانشگاه گفت: فضای آرام و غیر سیاسی دانشگاه ملایر در این سال‌ها مرهون نور قرآن بوده است و با توجه به بافت قومیتی دانشگاه ملایر از سایه وحدت‌بخش قرآن برای تقویت فضای وحدت و همدلی بین دانشجویان و اساتید استفاده کردیم.

امانی بیان کرد: علاوه بر پیشرفت دانشگاه ملایر در زمینه فعالیت‌های قرآنی در مواردی همچون برگزاری نماز جماعت در دانشگاه نیز عملکرد مطلوبی داشتیم به گونه‌ای که روزانه 22 نماز جماعت در خوابگاه‌ها، دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه ملایر برپا می‌شود.

وی از افزایش رشته‌های تحصیلی دانشگاه ملایر، اجرای پنج طرح ملی عمرانی از هشت طرح شهرستان در این دانشگاه و افزایش تعداد دانشجویان و اخذ مجوز جذب دانشجویان دکترای پژوهش محور در هشت رشته را از جمله موفقیت‌های دانشگاه ملایر در سال‌های اخیر خواند که در سایه قرآن محقق شده است.

رئیس دانشگاه ملایر درباره نقش این دانشگاه در تحقق شعار سال نیز گفت: در تحقق حماسه سیاسی با هدف روشنگری و شفاف‌سازی ابعاد حماسه برای دانشجویان در دعوت از کاندیداهای ریاست جمهوری به دانشگاه و حضور در بین دانشجویان عدالت را رعایت کرده و نقش خود را به خوبی ایفا کردیم.

وی در پایان افزود: در تحقق حماسه اقتصادی نیز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در گفتمان‌سازی این موضوع در جامعه، دانشگاه‌ها به عنوان مرکز علمی باید فواید اقتصاد مقاومتی و عزت‌مندی حاصل از آن را برای دانشجویان تبیین کنند که این امر از طریق برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و دعوت متخصصان در دانشگاه ملایر انجام شد.