مسئولان وزارت ارشاد یکی از مواردی را که حتماً باید به آن کمک شود، کتاب‌ و ترویج کتاب‌خوانی و در صدر آن، چاپ قرآن برشمردند و از چاپ قرآن جمهوری اسلامی در داخل کشور خبر دادند.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پس از گرانی کاغذ و ضرری که به همین دلیل گریبان‌گیر چاپخانه‌داران و به ویژه چاپخانه‌های قرآنی به دلیل عام بودن مخاطب و کم بودن میزان سود شده بود، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت از این چاپخانه‌ها که پیش از این قول آن را داده بود، تأکید کرد.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا و در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره حمایت‌های این وزارتخانه از چاپخانه‌های قرآنی، اظهار کرد: برای حمایت از چاپخانه‌داران از یارانه استفاده نخواهد شد.

کمک به چاپخانه‌های قرآنی در قالب فصل پنج بودجه

وی با بیان اینکه مطلبی با عنوان کمک به حوزه‌های فرهنگی داریم که در فصل پنجم بوجه قرار می‌گیرد، ادامه داد: در این بخش، یکی از مواردی که حتماً باید به آن کمک شود، کتاب‌ و ترویج کتاب‌خوانی و کمک به کتاب‌های مفید است و در صدر این موارد چاپ قرآن قرار دارد که باید به آن توجه شد.

قرآن جمهوری اسلامی

همچنین موضوع دیگری که برای فعالان عرصه چاپ و نشر قرآنی تبدیل به دغدغه شده بود، موضوع چاپ قرآن جمهوری اسلامی در لبنان و توزیع آن از همان کشور در کشورهای مرتبط با حوزه بیداری اسلامی بود. محمد بابایی، مدیر ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم در همین رابطه و در اواخر سال گذشته گفته بود: از نشانه‌های هر کشور اسلامی داشتن یک مصحف شریف با مشخصات علمی و هنری شاخص است و ما این کار را با استفاده از کارهای علمی دقیق و پژوهش‌هایی با استفاده از برجسته‌ترین اساتید علوم قرآن و حدیث کشور از سال 1386 آغاز کردیم.
وی در همین رابطه افزود: سازمان‌های مختلف کشور برای اهدای قرآن به کشورهای دیگر، از مرکز طبع و نشر، قرآن درخواست می‌کنند. البته سال‌ها است که این درخواست‌ها مطرح می‌شود و هر سازمانی متناسب با توان خود، قرآن‌هایی را تهیه، چاپ و ارسال می‌کند.
مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی همچنین ادامه داد: معاونت بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری به این نتیجه رسید که بین سازمان‌ها هم‌گرایی ایجاد کند و یک قرآن را به عنوان معیار قرار دهند و همه سازمان‌ها همان قرآن را چاپ و اهدا کنند تا هماهنگی لازم صورت گیرد.

چرایی تأخیر در چاپ مصحف جمهوری اسلامی

مدیر مرکز طبع و نشر درباره مصحف جمهوری اسلامی که قرار بود تا قبل از پایان سال 1391 به چاپ میلیونی برسد و در میان کشورهای حوزه بیداری اسلامی توزیع شود، گفت: علت تأخیر در انتشار این قرآن که به قرآن مصری معروف شده است، آن بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل مطرح شدن موضوع حمایت از تولید ملی که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و است، سر دو راهی قرار گرفت.
بابایی افزود: برنامه‌ریزی بر این اساس بود که مصحف جمهوری اسلامی در بیروت چاپ و توزیع شود و انتخاب بیروت دلایلی داشت که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌ها، برطرف شدن ممنوعیت‌هایی که برای جمهوری اسلامی در حوزه حمل‌ و نقل دریایی وجود دارد و همچنین نزدیکی کشور‌های مقصد به لبنان اشاره کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید ملی تأکید دارند، مسئولان وزارت ارشاد را بر سر دوراهی قرار داد که این قرآن را در بیروت یا داخل کشورمان به چاپ برسانند؛ البته ما ظرفیت لازم را در داخل کشور شناسایی کرده‌ایم که قابلیت چاپ و صحافی قرآن با همان کیفیت لبنان را دارد.
مدیر ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی افزود: ما این چاپ‌خانه‌ها را به وزارت ارشاد معرفی کرده‌ایم و با تصمیم نهایی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به زودی کار در ایران یا لبنان آغاز می‌شود.
همانطور که در بالا نیز بیان شده است، پس از اعلام شعار سال با عنوان حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی چاپ و توزیع این اثر شده بود بر سر دوراهی قرار گرفت، اما اواخر دولت دهم خبری از سوی معاون قرآن و عترت سابق این وزارتخانه اعلام شد که برای فعالان این حوزه مایه تعجب و حیرت بود.
بر اساس این خبر، قرآن جمهوری اسلامی رونمایی شده بود و چاپ نیم میلیون از آن در بیروت آغاز شد، اما با تذکر دلسوزان این عرصه، تصمیم معاونت قرآن و عترت در دوره جدید بر انجام این مهم در خاک جمهوری اسلامی قرار گرفت؛ چراکه چاپ این اثر در ایران به هدف اصلی آن که برطرف کردن شایعه‌ها درباره تفاوت میان قرآن‌ کریم در جمهوری اسلامی و دیگر کشورها و همچنین ایجاد برندی انحصاری برای جمهوری اسلامی بوده، نزدیک‌تر است.

چاپ قرآن جمهوری اسلامی در ایران صورت می‌گیرد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری و در حاشیه تودیع و معارفه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره‌ اینکه تاکنون چه میزان از این مصحف شریف منتشر و توزیع شده است، اظهار کرد: از تعداد دقیق چاپ این اثر خبر ندارم.
وی همچنین درباره چرایی چاپ قرآن جمهوری اسلامی در بیروت با بیان اینکه در حوزه کاغذ یا چاپخانه در کشور مشکلی وجود داشته که چنین تصمیمی گرفته شده بود، اظهار کرد: به منظور حمایت از تولید داخلی حتماً چاپ قرآن جمهوری اسلامی را به داخل کشور خواهیم آورد.

در پایان آنچه مایه مسرت است آنکه مدیران و مسئولان جمهوری اسلامی در تمکین از منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و حمایت از تولید داخلی و سرمایه ملی اقدامی مثمرثمر انجام داده‌اند که امید است این روند در همه فعالیت‌های این وزارتخانه و سایر نهادها و سازمان‌ها جاری و ساری شود.