حجت‌الاسلام قرائتی در یازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب مهجوریت قرآن کریم شده، این است که همواره به دنبال حاشیه‌سازی بوده‌ و امر آموزش قرآن را پیچیده کرده‌ایم.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در یازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، که از صبح امروز، 22 اسفندماه در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد آغاز شده است، خطاب به بانوان قرآنی حاضر در همایش گفت: از اختلافات خانوادگی به راحتی بگذرید و نهراسید؛ اختلافات کوچک و بی‌اهمیت را جدی نگیرید و نگذارید که فتنه و اختلافات در خانواده و فامیل توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه در صورت بروز اختلاف بین همسران، برای استحکام خانواده‌ها باید زمینه آشتی را فراهم کنید، گفت: در اختلافات خانواده باید از طرف زن و شوهر، هر کدام یک داور انتخاب شود تا این اختلافات را داوری کند که البته داوران را باید زن و شوهر انتخاب کنند. داوران باید افراد عادلی باشند و سعی کنند که با سرعت زیاد و دلسوزی این اختلافات را حل کنند؛ در این صورت، اختلافات خانوادگی به راحتی به دادگاه‌ها کشیده نمی‌شود و در همان خانواده و بدون سر و صدا حل می‌شود.
حجت‌الاسلام قرائتی در بخش دیگری از سخانان خود اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث شده تا ما در حوزه قرآن مهجوریت داشته باشیم این است که همواره به دنبال حاشیه‌سازی بوده‌ایم؛ به طور مثال در دانشگاه‌ها، آموزش قرآن و معارف را در طول ترم آموزش می‌دهند، اما نباید به این شکل باشد و آموزش قرآن بدون حاشیه‌سازی و به صورت روزانه باشد؛ نصف حرف‌های حوزه و دانشگاه واجب نیست و البته مستند هم نیست.

در کلاس قرآن، چادر مشکی به سر نکنید
وی با بیان اینکه اگر می‌خواهید عمر بابرکتی داشته باشید اصطلاحات را کنار بگذارید و به متن قرآن بپردازید، افزود: زندگی را باید از بالا بیاورید پایین؛ غربی‌ها از زمین‌ شروع کردند و به شناخت حشرات و جزئیات در زمین پرداختند و بعد از شناخت زمین به آسمان و به بالا‌ها رسیدند، اما ما از ابتدا با آسمان شروع کردیم و به همین دلیل نیز از زمین هم جا ماندیم.
دبیر ستاد اقامه نماز کشور با یادآوری اینکه دین را باید از آسمان به زمین بیاوریم، خطاب به بانوان قرآنی حاضر در همایش گفت: زمانی که در کلاس‌های قرآن به آموزش می‌پردازید، لباس‌ و چادر مشکی به سر نکنید و لباس روشن بپوشید؛ چادر مشکی برای خیابان است و اگر در کلاس قرآن بپوشید هیچ تأثیر خوبی بر روی قرآن‌آموزان و مخاطبان خود نخواهید گذاشت.
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: درباره ساخت و ساز، کاشت درخت و... صدها آیه در قرآن داریم که تمامی این آیات را از قرآن استخراج کرده‌ام؛ قرآن پر از نکته است؛ مهمترین آثار در زمان ما کتاب‌های شهید مطهری است و اگر می‌خواستم به کتاب‌های مطهری اکتقا کنم سخنرانی‌هایم تمام می‌شد؛ من در تمام کانال‌ها هستم و یک فقیهی هستم که در صحبت‌های خود از قرآن می‌گویم.

لیسانسه‌های ما طعم قرآن را نچشیدند
حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: خدا لعنت کند کسانی را که در ادبیات ما و در ادبیات عرب ما به قدری خیانت کردند و کتاب‌های ما را به نحوی در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه کردند که لیسانسه‌های ما طعم قرآن را نچشیدند و کسانی که مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها را تمام کرده‌اند چیزی از قرآن نصیب‌شان نشده است.
وی افزود: مزه قرآن را نچشیدیم و نگذاشتند بچشیم و بعد گفتند که علمی نیست و باید علمی صحبت کنید؛ گویا علمی در جامعه ما هر چیزی است که معنای آن را متوجه نشویم؛ بعضی از پژوهش‌ها مضر و لغو است که این نکته در قرآن هم مورد تأکید قرار گرفته.
حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: پژوهش‌هایی که در کشور انجام می‌شود یا باید واجب باشد یا مستحب، یا مشکلاتی را در جامعه حل می‌کند و یا مشکلات شخصی را برطرف می‌کند و پژوهش‌هایی به غیر از این به هیچ دردی نمی‌خورد و باید روان حرف بزنیم؛ خیلی از حرف‌ها و پژوهش‌هایی که انجام می‌شود علم نیست و حضرت علی(ع) فرموده‌اند: «علم آن است که بندگی شما را زیاد کند» و البته علم یک اصطلاح است و نباید گول آن را بخورید.