نماز علاوه بر آنکه معراج مؤمن و مایه قرب به حق است و سلامت روح انسان را تضمین می‌کند اما بجا آوردن ارکان نماز تأثیر شکفت انگیزی بر سلامت جسم فرد دارد.
تحقیقات علمی برخی کارشناسان علم طب و روانشناسی ثابت کرده است حالت قیام در نماز و ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی می‌شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی‌خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می‌کند.(۱)

ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می‌کند و این عمل باعث می‌شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.
همچنین ایستادن فرد در حالت قیام سبب تقویت قسمت فوقانی بدن و ستون مهره‌ها شده و آن را در حالت مستقیم نگاه می‌دارد.
تقویت احشاء و ماهیچه‌های شکم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از آثار رکوع در نماز است. مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن، ساق پا و ران‌ها می‌شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمت‌های مختلف بدن سرعت می‌بخشد.

استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و ران‌ها، کمک به نفخ معده و روده، بهبود فتق، از خواص نشستن بعد نماز است.

اما سجده اثرات فراوانی بر سلامت نمازگزار دارد. از جمله آنکه ستون مهره‌های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می‌کند. سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه این غدد باعث حفظ شادابی، زیبایی و طراوت پوست می‌شود. سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می‌دهد.
امام صادق (علیه‌السلام) در پاسخ به «سعید بن یسار» که پرسید: در حال رکوع دعا کنم یا سجود، فرمودند: در حال سجود دعا کن؛ زیرا نزدیک‌ترین حالت بنده به خداوند حالت سجده است. (۲)
همچنین از این امام بزرگوار رعایت شده است که «گروهی خدمت رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) آمدند و عرض کردند: ای رسول خدا، در برابر پروردگارت بهشت را برای ما ضمانت کن. رسول خدا فرمودند: به شرط آن که شما نیز با سجده‏‌های طولانی مرا یاری دهید.»(۳)

امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) نیز در حدیثی می‌فرمایند: «اگر نمازگزار می‏‌دانست که چه هاله‏‌ای از جلالتِ خدا او را فرا می‏‌گیرد، دوست نداشت که سر از سجده‏‌اش بر دارد.»(۴)
__________________________________________________________________
پی نوشت:
۱- موسسه تحقیقات حجامت ایران
۲- بحار الأنوار: ۸۵ / ۱۳۱ / ۶ منتخب میزان الحکمة: ۲۶۴
۳- مالی الطوسیّ: ۶۶۴ / ۱۳۸۹ منتخب میزان الحکمة: ۲۶۴
۴- الخصال: ۶۳۲ / ۱۰ منتخب میزان الحکمة326

منبع : افکار نیوز